Werkgevers Railinfra hebben eindbod cao neergelegd

23/03/2017

Op 13 maart jl. hebben de kaderleden van de drie bonden, die actief zijn in de Railinfra sector  en samen de cao commissie vormen, het eindbod van werkgevers met elkaar besproken. De kaderleden hebben besloten om het eindbod ‘neutraal’ aan onze leden voor te leggen in 7 bijeenkomsten,  welke we in de periode van 3 t/m 13 april verspreid over het land houden.

 

Op 6 maart jl. hebben vakbonden het eindbod van werkgevers ontvangen. Bij Cao onderhandelingen betekent het woord ‘eindbod’ dat wat door een van de partijen neergelegd is niet meer onderhandelbaar is. In dit geval hebben werkgevers een eindbod neergelegd. De brief van werkgevers sturen we als bijlage mee. Het eindbod betreft een eindbod voor een ‘tussen cao’.

De vakbonden hebben het eindbod op 13 maart jl. in een gemeenschappelijke bijeenkomst met hun kaderleden besproken. De kaderleden hebben besloten om het eindbod ‘neutraal’ aan de leden voor te leggen. Het woord is dus nu aan jullie, onze leden.

 

Lange, moeizame weg naar onderhandelingen

In de laatste nieuwsbrief zijn wij uitgebreid ingegaan op het verloop van de onderhandelingen tot nu toe.

Vakbonden wilden voor afloop van de cao (de cao is per periode 8, 2016 verlopen) tot een verlenging van de cao komen, zonder wijzigingen en met een gepaste loonsverhoging. Hiermee wilden wij rust in de sector creëren en tijd winnen om het moderniseringstraject van werkgevers en vakbonden voort te zetten. De verlenging van de cao is tot onze grote teleurstelling niet gelukt. Werkgevers boden onvoldoende loonsverhoging en stelden voorwaarden aan deze loonsverhoging waar vakbonden niet mee in kunnen stemmen.

Nu ligt er een eindbod van werkgevers om tot het afsluiten van een ‘tussen cao’ te komen. Naast een loonsverhoging per 1 januari 2017 (dus geen loonsverhoging per periode 8 van 2016) nemen werkgevers alvast een voorschot op de modernisering van de cao en stellen werkgevers wederom voorwaarden waar vakbonden aan moeten voldoen om tot afsluiten van de ‘tussen cao’ te komen. Dus geen ongewijzigde cao met een loonsverhoging, zoals vakbonden wensen, maar een eindbod met verslechteringen voor Nuppers en Uppers.

 

De inhoud van het eindbod

In de inleiding van hun ‘eindbod’ verwijzen werkgevers naar het visiedocument dat werkgevers en vakbonden in het voorjaar van 2016 opgesteld hebben. Dit visiedocument is tot op heden niet gedeeld met onze leden, laat staan met alle werknemers die onder de Railinfra cao vallen. Het was namelijk de bedoeling om dit te doen in gemeenschappelijke bijeenkomsten van werkgevers en vakbonden. Door het uitblijven van een akkoord over de verlenging van de ‘oude cao’ hebben deze bijeenkomsten niet plaats gevonden.

Werkgevers benoemen zaken als vakmanschap, duurzame inzetbaarheid, belonen en waarderen. Dit zijn belangrijke punten waarover vakbonden en werknemers op hoofdlijnen tot een gemeenschappelijke visie gekomen zijn. Werkgevers benadrukken in hun inleiding ook dat het werk in de Railinfra weer aantrekkelijk moet worden. Een stelling waar vakbonden het hartgrondig mee eens zijn.

Wij verbazen ons er dan ook over dat werkgevers in hun eindbod alvast een voorschot op de ‘modernisering’ nemen, echter wel een zeer eenzijdig voorschot, waar wij de voordelen voor werknemers nog niet zo snel in kunnen ontdekken.

 

De punten in het eindbod van werkgevers opgesomd:

  1. Een cao voor de duur van 1,5 jaar (looptijd van periode 8 2016 t/m periode 13 2017).

  2. Een loonsverhoging van 2 % per 1 januari 2017.

  3. Werkgevers vermelden in hun eindbod ook dat ze voor 2017 0,5% aan loonruimte kwijt zijn voor de verlaagde franchise in het kader van pensioenopbouw. Hierover is echter vooraf met vakbonden niet gesproken, laat staan over onderhandeld.

  4. Werkgevers willen het aantal nachtdiensten verruimen tot 160 verplichte nachtdiensten op jaarbasis voor alle werknemers die onregelmatig werk verrichten. Dit aantal overschrijdt het maximum aantal nachtdiensten dat in de arbeidstijdenwet (ATW) gesteld is. Werkgevers moeten bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een verzoek indienen voor ontheffing om af te mogen wijken van de ATW.

  5. Het maximum aantal nachtdiensten dat in een reeks gemaakt moet worden wijzigen van 5 naar 7 nachten per reeks. Nu is in de cao geregeld dat 7 nachten mogelijk zijn, echter uitsluitend met toestemming van de werknemer. In het eindbod van werkgevers verdwijnt de vrijwilligheid en wordt de mogelijkheid om maximaal 7 nachten in een reeks te moeten werken verplicht gesteld.

  6. De 5 roostervrije dagen voor Nuppers, die op vrijwillige basis ingeleverd konden worden in ruil voor een loonsverhoging van 1,5 % willen werkgevers verplicht stellen voor alle Nuppers.

 

Werkgevers stellen ook nu weer voorwaarden aan vakbonden om tot het afsluiten van de ‘tussen cao’ te komen:

  • Werkgevers stellen in hun eindbod de voorwaarde, dat Asset Rail en Dura Vermeer verklaren dat ze mee gaan in deze ‘tussen cao’. Wij weten niet zo goed wat ze met deze voorwaarde aan moeten, aangezien wij niet in de positie zijn om dit van Asset en Dura te eisen zonder dat er eerst een ondertekende cao ligt die algemeen verbindend verklaard is door het ministerie van SZW.

  • De tweede voorwaarde is, dat cao partijen (vakbonden en werkgevers) uiterlijk in het 3e kwartaal van 2017 overeenstemming hebben over de gemoderniseerde cao. Om hier vooraf mee in te stemmen is een onmogelijke voorwaarde. We hebben te maken met meerdere partijen die tot overeenstemming moeten komen, de werkgevers aangesloten bij Bouwend Nederland en Strukton Rail aan werkgeverskant en de drie vakbonden aan werknemerskant. De intentie uitspreken is een. Echter om hier afspraken over te maken met een harde deadline waarop onderhandelingen over de gemoderniseerde cao afgerond moeten zijn is een ander verhaal.

 

Werkgevers vonden de voorstellen van vakbonden ‘een brug te ver’. Onze zorgvuldig samen gestelde voorstellen zijn niet besproken. Werkgevers hebben erop aangedrongen om in plaats van te onderhandelen met vakbonden over hun voorstellen in te zetten op het tot stand komen van een ‘tussen cao’ als middel om snel verder te kunnen met het moderniseringstraject.

 

Het woord is nu aan onze leden

In week 14 en 15 (3 t/m 13 april) houden de vakbonden op 7 locaties verdeeld over het land gemeenschappelijke ledenbijeenkomsten. In deze bijeenkomsten geven wij uitleg over het eindbod en beantwoorden we jullie vragen. Ook werknemers in de Railinfra die geen lid zijn van een van de vakbonden,  zijn van harte welkom tijdens het informatieve gedeelte van deze bijeenkomsten. Na de uitleg en het beantwoorden van de vragen kunnen de leden van de vakbonden stemmen over het eindbod dat er ligt. Dit onderdeel van de bijeenkomsten staat uitsluitend open voor leden van de vakbonden. Zodra de planning van de bijeenkomsten rond is, ontvangen jullie de uitnodiging hiervoor.

 

Omdat het hier om een eindbod gaat en de impact van het besluit dat onze leden nemen bijzonder groot is,  willen wij dat onze leden een weloverwogen besluit kunnen nemen, na de mondelinge uitleg in de bijeenkomsten gehoord te hebben en het beantwoorden van hun vragen. Wij doen dan ook een dringend beroep op u om bij één van de bijeenkomstenaanwezig te zijn.

De komende weken zijn cruciaal voor de toekomst van de cao. Jullie zijn het die een belangrijk besluit over de toekomst van de Railinfra cao moeten nemen. Een grote opkomst tijdens de bijeenkomsten is niet alleen wenselijk, maar een ‘must’.  Kom dus naar de bijeenkomsten en stimuleer ook jouw collega’s om met je mee te gaan. Nogmaals, ook niet leden zijn van harte welkom.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

René van der Steen                            Wilma Hermsen

Voorzitter HZC                                     Rayonbestuurder Midden