Praktijktest met LNG in bouwmaterieel

04/09/2018

Een aantal partijen in de markt werkt aan een onderzoek naar de potentie van vloeibaar aardgas in bouwmaterieel. Vergeleken met diesel zou Liquefied Natural Gas, kortweg LNG, minder uitstoot veroorzaken, geluid reduceren en goedkoper zijn. Een later dit jaar te houden praktijktest moet uitwijzen of dit ook werkelijk zo is.

 

Het initiatief wordt ondersteund door onder anderen Etec Grondverzetmachines en SVMP, de opleidingstak van Het Zwarte Corps. Etec is importeur van XCMG. Deze Chinese fabrikant bouwt sinds 2010 op LNG draaiende wielladers. Later werden LNG-graafmachines aan het portfolio toegevoegd.

 

XCMG claimt tot 30 procent besparing op brandstofkosten

Volgens XCMG kunnen gebruikers in China tot ruim 30 procent besparen op hun brandstofkosten als zij kiezen voor LNG in plaats van diesel. Met een volle tank LNG kan op een XCMG-laadschop tien uur onafgebroken worden gewerkt, claimt de fabrikant.

 

LNG-tank is nu weggewerkt in achterste deel machine

In het begin plaatste XCMG de LNG-tanks bij de wielladers achter de cabine, voor iedereen zichtbaar. In China wordt nog steeds met deze machines gewerkt. Bij de laatste generatie LNG-shovels is de tank volledig geïntegreerd en weggewerkt in het achterste gedeelte van de machine. ‘Dat zou deze wielladers ook geschikt kunnen maken voor de Nederlandse markt’, denkt Dos de Keijzer, energieconsulent bij B3CE Consultancy, een bureau dat bruggen probeert te slaan tussen Europese en Chinese bedrijven en markten. De Keijzer werkt in opdracht van XCMG-importeur Etec.

 

‘Voor binnenstedelijk werk zou LNG interessant kunnen zijn’

B3CE en New Energy Coalition, een vanuit Groningen opererende kennis- en netwerkorganisatie voor energietransitie, zijn samen betrokken bij het onderzoek naar de kansen voor LNG in bouwmaterieel in Nederland.

Patrick Cnubben van New Energy Coalition stelt dat LNG onder meer bij binnenstedelijk werk interessant kan zijn. ‘Vergeleken met diesel veroorzaakt LNG minder emissies, een lagere uitstoot van fijnstof en minder geluid. Je vermindert dus de mate van overlast en verhoogt het comfort voor omwonenden’, aldus Cnubben, die tevens actief is in het bestuur van het Nationaal LNG-Platform. Deze club, waarvan onder meer Volvo, Scania, Iveco, Eneco en Shell deel uitmaken, probeert het gebruik van vloeibaar gas te bevorderen.

 

In het wegtransport is LNG bezig aan een opmars

In de scheepvaart en het wegtransport is LNG bezig met een opmars. Zo introduceerde Volvo Trucks eind vorig jaar een FH-LNG en een FM-LNG voor zwaar regionaal en internationaal transport. De trucks zijn beschikbaar met 420 of 460 pk.

Volgens Volvo leveren LNG-trekkers dezelfde prestaties, hebben ze dezelfde rijeigenschappen en kennen ze een vergelijkbaar brandstofverbruik als dieselmodellen. Maar de CO2-uitstoot zou 20 tot 100 procent lager liggen. Rijden op uit biogas gemaakte LNG, kortweg bio-LNG, geeft de gunstigste milieuresultaten. Dan wordt 100 procent minder CO2-uitstoot beloofd.

 

Gerenommeerde transporteurs stappen over op LNG

Volvo is niet de enige fabrikant van LNG-trucks. Iveco en Scania gelden als voorlopers. Diverse gerenommeerde Nederlandse transporteurs, onder wie bijvoorbeeld Peter Appel, hebben inmiddels LNG-trucks aangeschaft. Op dit moment kan op 25 plaatsen in Nederland LNG worden getankt.

 

‘We zullen wél moeten zorgen voor goede infrastructuur’

De Keijzer en Cnubben hebben goede hoop dat wat in het wegtransport mogelijk is, ook in de materieelsector moet kunnen. ‘Al zullen we wél moeten zorgen voor een goede infrastructuur. LNG moet voor zware machines net zo eenvoudig verkrijgbaar zijn als diesel. Daarom gaan we goed bekijken wat het beste bij de markt past’, zegt Cnubben.

De Keijzer wil de XCMG-machines laten testen door DNV GL, een classificatiemaatschappij voor schepen en offshore-installaties. DNV GL heeft sinds dit voorjaar in Groningen een LNG-testcentrum. Daar kunnen onder meer prestaties van diesel- en LNG-aangedreven motoren met elkaar worden vergeleken.

 

Overheidseisen voor beperking CO2-uitstoot nemen toe

Volgens Cnubben wordt LNG in Nederland en de rest van Europa steeds populairder. Vooral de toenemende overheidseisen voor beperking van de CO2-uitstoot dragen hieraan bij.

Tijdens een overleg met de Amerikaanse president Donald Trump, over een dreigende handelsoorlog, beloofde voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie eind juli dat Europa meer vloeibaar gas uit de VS gaat importeren. Dit past volgens Cnubben in het beeld dat de belangstelling voor LNG steeds verder toeneemt.

 

Van diesel naar LNG naar waterstof?

Cnubben zegt dat LNG moet worden gezien als ‘een brugbrandstof’, zoals hij het noemt. Een opvolger van diesel. Uiteindelijk zal de brug mogelijk leiden naar de toepassing  van waterstof.

‘Maar hoe lang de brug is, dat weet niemand. Feit is dat LNG beschikbaar is en snel kan worden geïmplementeerd.  Zo kan LNG een bijdrage leveren om stapsgewijs bij het einddoel te komen. Het einddoel van nul emissie.’

 

Geen onzinverhaal, maar de waarheid over LNG in de praktijk

De dit najaar te houden praktijktest moet volgens De Keijzer duidelijk maken hoe LNG-machines presteren.

‘We willen inzichtelijk maken hoe een machine op LNG in de praktijk werkt. Kan je werken in hetzelfde tempo als bij een diesel? Hoe voelt de machine tijdens het draaien? Hoe zijn de prestaties, in de meest brede zin? In Nederland zijn we over materieel misschien wel het meest kritisch van allemaal. Daarom kunnen we niet met een onzinverhaal aan komen. Dat zullen we dan ook niet doen. Ik heb er heel veel vertrouwen in dat we straks goede resultaten kunnen overleggen.’

 

Bron: Bouwmachines