PSD2, wat moet ik daar als ondernemer mee?

17/05/2019

Payment Services Directive 2 heet de nieuwe Europese betaalrichtlijn. Heb je als zzp'er of MKB'er ook wat aan die nieuwe richtlijn? De richtlijn moet zorgen voor meer concurrentie en innovatie in de financiële sector. Ook moet het de drempels voor nieuwe toetreders op de betalingsmarkt wegnemen. Dankzij de nieuwe richtlijn kunnen financieel-technologische bedrijven, zoals Alipay, Google of Facebook allerlei nieuwe financiële diensten aanbieden.

 

Zonder de bank

Stel je hebt een hypotheek afgesloten om je eigen bedrijf te beginnen, dan kan je de hypotheekverstrekker toestemming geven om toegang te krijgen tot jouw bankrekening. Je bent dan af van veel papieren rompslomp.

De hypotheekverstrekker ziet hoe jouw financiële situatie is. Wat er maandelijks binnenkomt, wat er uitgaat en of je aan het sparen bent. De hypotheekverstrekker kan rechtstreeks met jouw bank de financiële zaken regelen.

 

Privacy

De financiële bedrijven moeten een vergunning hebben om rechtstreeks namens de klant betalingen te doen van diens rekening. Vergelijk het met iDeal, maar dan zonder tussenkomst van banken. Je voelt hem al aankomen: de uitdaging met PSD2 is de bewaking van veiligheid en privacy. De Autoriteit Persoonsgegevens geeft al aan dat alleen toegang tot bankgegevens mag worden gegeven bij uitdrukkelijke toestemming.

Daarnaast moeten de toestemming weer makkelijk kunnen worden ingetrokken. De toestemming blijft negentig dagen geldig. Daarna moet deze weer opnieuw worden aangevraagd. Maar negentig dagen is natuurlijk lang genoeg voor partijen die kwade bedoelingen hebben.

 

Inzicht

Dat derde partijen jouw gegevens mogen inzien kan voor consumenten en zzp’ers voordeel opleveren. Zo'n nieuwe financiële dienstverlener kan je bijvoorbeeld een totaaloverzicht geven van al je uitgaven en inkomsten. Ook als je betaal- en spaarrekeningen bij verschillende banken hebt.

Hetzelfde natuurlijk voor ondernemers die inzicht in hun bankrekening geven. Als ondernemer kun je dan van vergelijkingsdiensten betere aanbiedingen krijgen voor bijvoorbeeld je verzekeringen en je hypotheken.

Je kunt zelf als bedrijf, ook als zzp’er en MKB’er, toegang krijgen tot betaalinformatie van klanten. Dan kun je kijken naar welke diensten meerwaarde voor je klanten kunnen hebben. Daarmee kun je een nieuwe markt aanboren. Denk hierbij aan apps die helpen bij het opstellen van facturen, inzicht geven in betaal- en spaargedrag of spaaradviezen geven. Maar ook kan je nu eerst je klant screenen om te kijken of er voldoende saldo is, voordat je een incasso gaat aanbieden.

 

Toekomst

De kansen liggen er, maar voor een kleine groep zzp’ers, bijvoorbeeld diegenen die zich bezighouden met financiële diensten en producten met innovatieve technologie, denk aan productvergelijkers. Als je kunt inzien wat een consument uitgeeft aan een autoverzekering, energierekening of sportabonnement, dan kan je daarvoor een nieuw en kostenbesparend aanbod doen. Je weet immers wat de klant kan besparen. Ook ondernemers die een webwinkel hebben kunnen kansen benutten doordat van tevoren bekend is of de klant de rekening daadwerkelijk wel kan betalen.

Of PSD2 een succes wordt is nogal afhankelijk van het aantal consumenten en ondernemers dat toestemming geeft voor het delen van betaalrekeninggegevens. Mijn advies is om in elk geval wel goed na de denken over of het je echt wat oplevert.

 

Bron: ZZP-Nederland