Acquisitiefraude; hoe te handelen?

01/08/2017

Iedere ondernemer heeft er helaas last van; nota’s voor bestellingen die u nooit heeft gedaan, telefoontjes van bedrijven die je hun product of dienst ‘aan willen smeren’ zonder dat je daar om gevraagd hebt. Al deze zaken vallen onder de noemer acquisitiefraude.

Zelfstandigen krijgen nietsvermoedend een nota binnen van een voor hun onbekende firma. Bij het niet goed nalezen van de kleine lettertjes lijkt het er op dat men een annulering kan doorgeven door iets aan te kruisen, te ondertekenen en terug te sturen. Maar onderaan in de kleine lettertjes staat dan dat het slechts gaat om een aanbieding. Maar let op: zodra er dan iets schriftelijk wordt ondertekend is er ineens een opdrachtbevestiging gedaan.

 

Ook telefoontjes waarbij men u een product of dienst aan te bieden, waarbij gouden bergen worden beloofd, komen veel voor. Na het telefoongesprek wordt direct een factuur gestuurd, want u heeft immers (volgens de bellers) telefonisch akkoord gegeven voor de opdracht. Als uzelf daar aan twijfelt kunnen ze u nog wel het bandje terug laten horen waarop u ‘ja’ zegt tegen de aanbieding. De bellers en afzenders van de misleidende nota’s staan bekend om hun agressieve methodes en dreigen snel met een incassoprocedure. Veelal zijn dit incassobureaus die gelieerd zijn aan dezelfde firma.

 

Diverse vormen van misleiding en acquisitiefraude

De bedrijven die gespecialiseerd zijn in misleiding bedienen zich van diverse methoden zoals spooknota’s, telefonische acquisitie, opdrachtbevestigingen via mail, huisbezoek etc.  De verkopers zijn zeer gehaaide personen met veel listige trucs om u een handtekening te ontfutselen, of om telefonisch een 'ja' op een verdraaide vraag te krijgen. Veelal neemt men telefoongesprekken op en monteert deze waardoor het lijkt of u volmondig ja heeft gezegd tegen een waardeloze aanbieding.

 

Enkele tips ter voorkoming van ellende bij misleiding en acquisitiefraude

  • Meld u aan bij het bel-me-niet register, hierdoor zult u minder vaak gebeld worden door verkopers.
  • Ga NOOIT een acquisitiegesprek aan waar u niet om gevraagd heeft.
  • Zet NOOIT een handtekening.
  • Stuur NOOIT iets terug, ook niet als het op een annulering lijkt.
  • Lees ALTIJD de kleine lettertjes.
  • Adverteer NOOIT bij een bedrijf dat u niet kent.
  • Gooi een fax of mail met ongevraagde aanbiedingen direct weg.
  • Denk gewoon nuchter na of u dit echt wilt en zeg NOOIT iets toe als u twijfelt.
  • Gebruik een zoekmachine (bijv. Google) om meer informatie te vinden over het bedrijf.

 

Fraudehelpdesk

Fraudehelpdesk heeft een overzicht op haar website staan met talloze voorbeelden van fraude en misleiding. Fraudehelpdesk adviseert mensen die in een conflict raken met bovengenoemde misleiding in ieder geval nooit te betalen. Medewerkster van Fraudehelpdesk Fleur Van Eck: “Stuur in ieder geval een aangetekende brief dat u van mening bent dat u geen overeenkomst bent aangegaan. Veelal komt het nooit tot een rechtszaak en veelal gaat het om malafide bedrijven die onder veel en snel wisselende namen proberen ondernemers te misleiden.” Op de website van Fraudehelpdesk staan ook veel tips hoe u met deze misleidende bedrijven kunt omgaan. Zie: Fraudehelpdesk

 

Bron: ZZP Nederland

 

Leden van Vakvereniging Het Zwarte Corps (HZC) die zelfstandig ondernemer zijn, kunnen hun lidmaatschap laten omzetten naar een HZC/ZZP-lidmaatschap en hebben automatisch een abonnement op Stichting ZZP Nederland. Daarvoor kunt u zich melden bij de  ledenadministratie van HZC en HZC doet de rest.