Invoering T-rijbewijs verbetert verkeersveiligheid

19/07/2018

Op 1 juli 2015 is het T-rijbewijs voor bestuurders van (land)bouwvoertuigen ingevoerd. Bestuurders krijgen daarmee een groter bewustzijn van de risico’s van het rijden met (land)bouwvoertuigen. Het T-rijbewijs wordt gezien als een volwaardige rijbewijscategorie.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de invoering en de effecten van het T-rijbewijs laten onderzoeken en evalueren door ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Het onderzoek richtte op de vraag of het T-rijbewijs bijdraagt aan verbetering van de verkeersveiligheid en welke aanbevelingen er aan rijopleiding en rijexamen gedaan kunnen worden. Het Eindrapport evaluatie invoering T-rijbewijs kunt u hier downloaden.
 
Reden voor invoering van het T-rijbewijs is dat het aantal dodelijke ongevallen met (land)bouwvoertuigen constant blijft (ongeveer 14 – 16 dodelijke slachtoffers per jaar), terwijl landelijk het aantal dodelijke verkeerslachtoffers daalde. Daarbij komt dat (land)bouwvoertuigen vanaf 16 jaar bestuurd mogen worden; jeugdige bestuurder met minder rijvaardigheid en verkeersinzicht.
 

Rijbekwaamheid

Royal HaskoningDHV constateert dat het T-rijbewijs leidt tot verbetering van de rijbekwaamheid van bestuurders van (land)bouwvoertuigen. Het accent ligt hierbij op het veilig rijden op de openbare weg. De voertuigbeheersing van de (jeugdige) bestuurders is goed, maar het verkeersinzicht is onvoldoende. Door het T-rijbewijs beschikken de bestuurders meer hogereordevaardigheden, zoals gevaarherkenning, risicobewustzijn en risicoacceptatie. Het examen bestempelen kandidaten veelal als lastig, mede door de toetsing van hogereordevaardigheden.
 

Volwaardig rijbewijs

Verder wordt het T-rijbewijs door partijen gezien als een volwaardige rijbewijscategorie. Verzekeringsmaatschappijen hebben in hun voorwaarden het T-rijbewijs als verplichting opgenomen voor uitkering van een eventuele schadevergoeding. Daarnaast kan de politie effectiever handhaven. Bij invordering van het T-rijbewijs, mag de bestuurder direct niet meer met (land)bouwvoertuigen of andere rijbewijsplichtige motorvoertuigen rijden. Slechts sporadisch wordt er een bestuurder zonder T-rijbewijs staandegehouden en dan is het meestal een bestuurder van een MMBS-auto.
 

Risicobewustzijn

Een belangrijk effect van het T-rijbewijs is het grotere bewustzijn bij bestuurders van de risico’s van het rijden met (land)bouwvoertuigen. Dit is ook het geval bij brancheorganisaties, die te maken hebben met (land)bouwvoertuigen. Daar is meer aandacht gekomen voor verkeersveiligheid en de houding van de mensen over veiligheid verbeterd.
 

T-light

Het T-rijbewijs is nodig voor een zeer breed scala aan (land)bouwvoertuigen, van klein tot groot. Als negatief punt noemen sommige organisaties dat het examen T-rijbewijs met tractor en aanhangwagen zwaar is voor bestuurders van kleinere (land)bouwvoertuigen (oldtimers, kleine MMBS’en zoals minishovels). Aanbeveling is om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een categorie T-light voor kleine (land)bouwvoertuigen.
 
Alles bij elkaar genomen verwacht Royal HaskoningDHV dat de verkeersveiligheid zal toenemen door invoering van het T-rijbewijs.


Bron: Cumela