Snelweg verandert 's nachts in racebaan, politie trekt tientallen rijbewijzen in

04/08/2020

Automobilisten lappen de maximumsnelheid op snelwegen ’s nachts massaal aan hun laars, vooral op gevaarlijke plekken waar aan de weg wordt gewerkt. Sinds de verkeerspolitie in West-Brabant en Zeeland begin dit jaar ook in de nacht gericht op snelheid is gaan controleren, heeft ze tientallen rijbewijzen van snelheidsduivels afgepakt. Ook zijn auto’s in beslag genomen.


Voorlopig houder van het snelheidsrecord is een automobilist die onlangs op de A16 met 168 kilometer per uur langs wegwerkzaamheden scheurde, waar 70 het maximum was. Tot ongelukken met doden of gewonden heeft het nachtelijk gejakker bij wegwerkzaamheden voor zover bekend dit jaar (nog) niet de geleid in West-Brabant, maar de verkeerspolitie ergert zich groen en geel aan het excessieve gedrag van de snelwegcoureurs. ,,Ze nemen op de koop toe dat ze de levens van wegwerkers in gevaar brengen”, foetert hoofdagent Merlijn Kuiper van het Team Verkeer.

Verkeersmanager Geert de Maaijer van Mourik Infra bv, dat voor Rijkswaterstaat onderhoud op West-Brabantse snelwegen uitvoert, schat dat ‘meer dan helft van de bestuurders’  ’s nachts (veel) te hard langs wegwerkzaamheden rijdt, waar zijn mensen vaak op amper een meter afstand staan te werken: ,,Ze gebruiken de snelweg als racebaan. Het lijkt een trend, misschien heeft het te maken met individualisme. En ja, in de nachtelijke uren zijn er ook bepaalde types op de weg.”

 

Ook aanrijdingen met weginspecteurs

Wegbeheerder Rijkswaterstaat en wegenbouwers zijn blij met de extra aandacht van de verkeerspolitie. ,,We kunnen het niet cijfermatig onderbouwen”, zegt woordvoerster Firdevs Akkaya van Rijkswaterstaat in Zuid-Nederland, ,,maar we hebben het gevoel dat er meer incidenten zijn door te snel rijden en onoplettendheid. Onze weginspecteurs in hun gele pickups worden regelmatig aangereden bij hulpverlening op de snelweg: dit jaar al zeven keer, net zo veel als heel vorig jaar.”

Vakvereniging Het Zwarte Corps, met veel wegwerkers onder de leden, juicht de nachtelijke controles door de verkeerspolitie ook toe: ,,Extreem hard rijden is schering en inslag geworden. Er is geen respect voor wegwerkers. Bekeuren alleen helpt niet. Hard optreden: rijbewijzen invorderen en auto’s afpakken, dat voelen ze”, denkt voorzitter René van der Steen.

 

Advocaat

De algemene indruk is dat juist de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen overdag naar 100 kilometer per uur mede de hand heeft gehad in de piek van snelheidsoverschrijdingen rond werkplekken. Advocaat Barry van de Luijtgaarden staat enkele bestuurders bij die hun rijbewijs moesten inleveren. ,,Want vanaf zeven uur ’s avonds mag je weer 130. Als je dan even niet oplet bij wegwerkzaamheden waar 70 het maximum is, ga je wel 60 kilometer te hard. En bij 50 of meer, pakt de politie je rijbewijs af.”

 

Bron: BN de Stem