Uit de praktijk: Voorkomen beter dan genezen!

12/10/2020

Als rayonbestuurder begeleid je leden die ondersteuning nodig hebben om iets tot een goed einde te brengen. Daarbij kom je uiteenlopende en soms bizarre zaken tegen. Verhalen in deze rubriek zijn waargebeurd. Ter bescherming van leden zijn sommige details weggelaten en de namen die gebruikt worden verzonnen.

 

foto door Francesco Ungaro via Pexels

 

Joop woonde in een leuk dorpje in een authentiek Hollands huis met twee jonge, ondeugende katten waar hij veel plezier aan beleefde. Hij ging ook altijd met plezier naar zijn werk. Maar de laatste tijd was hij zichzelf niet meer, vertoonde steeds meer lichamelijke klachten die ervoor zorgden dat hij uiteindelijk thuis kwam te zitten. Alsof dat al niet erg genoeg was stak zijn werkgever het niet onder stoelen of banken dat hij eigenlijk van Joop af wilde. Dit maakte Joop boos en verdrietig.

Joop was al een paar maanden ziek thuis toen hij werd gebeld door de mediator, die in opdracht van de werkgever was ingeschakeld en waar hij mee akkoord was gegaan. Maar het gesprek verliep grimmig en Joop had rode vlekken, kon het absoluut niet meer aan. Naast hem zat de rayonbestuurder die net binnen was gekomen en het inkomende telefoongesprek aanhoorde. In overleg met Joop nam de rayonbestuurder het gesprek over. De mediator bond in en de druk op Joop werd minder.

Deskundigen hadden vastgesteld dat Joop een burn-out had. Joop had gewacht met het inschakelen van HZC, dacht dat hij het zelf allemaal wel kon regelen. Het tegengestelde echter gebeurde; Joop raakte zwaar overbelast en zag door de bomen het bos niet meer. En erger nog hij wist het zeker, zijn werkgever wilde van hem af. Laaiend was Joop, des te meer omdat deze toezeggingen had gedaan die later werden ontkend. Een stelletje leugenaars waren het!!

De rayonbestuurder bracht Joop tot bedaren en stelde voor om samen met de werkgever in contact te treden. Vanaf dat moment spraken Joop en de rayonbestuurder af dat de rayonbestuurder overal met Joop ter ondersteuning mee zou gaan in werk gerelateerde zaken. Joop zou er niet meer alleen voor staan. Een last viel van hem af.

De rayonbestuurder nam meteen contact op met de werkgever en het mediation traject werd voortaan in het bijzijn van de rayonbestuurder met Joop verder opgepakt. Zoals te verwachten  viel kwamen de partijen er niet uit. De werkgever ontkende dat hij van Joop af wilde, maar uit alles bleek dat hij dat eigenlijk wel wilde en zich niet bekommerde om het leven van Joop wat gemakkelijk te maken.

Ook een bedrijfsarts wilde niet zien dat Joop ziek was en wilde hem weer zo snel mogelijk aan het werk. Gelukkig had Joop de rayonbestuurder en een medisch deskundige, die de medische klachten van Joop kon bevestigen. De bedrijfsarts bond steeds meer in.

Het eerste jaar ging voorbij en het tweede jaar werd ingezet; Joop was nog wel ziek maar ook aan het re-integreren en hij voelde zich sterker, geestelijk vooral. Helaas werden de  lichamelijke klachten meer, wat niet zo vreemd is na een arbeidzaam leven vanaf de leeftijd van 17 jaar. Joop zou over een aantal maanden 63 jaar worden, had altijd zwaar werk verricht en was altijd maar doorgegaan. Uiteindelijk liet het lichaam hem steeds meer in de steek op momenten dat hij dacht dat het nog wel kon.

De werkgever bleef Joop op de huid zitten, maar de rayonbestuurder bleef Joop steunen en gaf aan dat Joop hierdoor alleen maar zieker zou worden en niet beter.

Uiteindelijk werd er met de werkgever na stevige onderhandelingen een vaststellingsovereenkomst bereikt, die voor Joop financieel heel gunstig was en kon Joop met vervroegd pensioen. Hij en de rayonbestuurder hadden berekend dat Joop het met zijn vroeg pensioen goed kon redden.

Joop was de koning te rijk. Er viel een enorme last van hem af en eindelijk had hij nu ook tijd om echt van zijn twee katten te genieten, elke dag!!

Advies: In welke situatie u ook zit, schakel HZC vroegtijdig in. We kunnen vaak meer doen dan u denkt en bovendien is voorkomen beter dan genezen!!  

 

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met de HZC Servicedesk via 030-6006070 of mail naar servicedesk@hzc.nl