Uit de praktijk: Grote zorgen door zorgtoeslag

17/10/2021

Als rayonbestuurder begeleid je leden die ondersteuning nodig hebben om iets tot een goed einde te brengen. Daarbij kom je de meest uiteenlopende en soms bizarre zaken tegen. Verhalen in deze rubriek zijn waargebeurd. Ter bescherming van leden zijn sommige details weggelaten en de namen die gebruikt worden verzonnen.

Nick is een jonge knul die 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat. Tot nu toe heeft hij nog geen diploma gehaald, maar hij doet nu iets wat hij leuk vindt en daar hoort de leer-werkcombinatie bij.  Hij is daarvoor alle jaren druk geweest met de leuke dingen van het leven en leren hoorde daar niet bij dus was hij vroeg van school gegaan. Zijn ouders waren het niet eens geweest met zijn beslissing om vroeg te stoppen met school, maar hij had de keuze al gemaakt. De onenigheid met zijn ouders hierover was zo hoog opgelopen dat hij op zichzelf was gaan wonen. Hij had een klein flatje gehuurd en ook al verdiende hij niet veel, met zorg- en huurtoeslag van de overheid kon hij zichzelf prima redden.

Nick voelde zich tevreden. Hij werkte al 4 jaar bij dezelfde werkgever waar hij was begonnen als manusje van alles. Dat had hem de gelegenheid gegeven rond te kijken en te ontdekken wat hij met zijn toekomst wilde. Nu was hij monteur in opleiding, vond het werk machtig interessant en had een paar leuke collega’s van zijn eigen leeftijd. Ook de opleiding vond hij leuk, iets wat hij nooit verwacht had. In technisch ingerichte lokalen leerde je storingen herkennen en op te lossen. Het was vooral praktisch leren en niet te veel met boeken. Precies wat hij wilde.

Maar helaas pakten donkere wolken zich samen. Zijn werkgever had laten weten dat hij stopte met de leer-werkplaatsen dus hij moest uitkijken naar een ander bedrijf waar hij zijn opleiding kon voortzetten. Maar gelukkig kwam er heel snel een oplossing. De opleiding had hem geholpen aan een ander leerbedrijf en zijn oude werkgever had alles op een nette manier afgehandeld. Zijn dienstverband was beëindigd en door de betaling van de transitievergoeding en zijn verlofdagen had hij meteen een leuke spaarrekening. Alles had zich precies rond de vakantieperiode afgespeeld, dus het nieuwe opleidingsjaar begon hij bij een nieuwe werkgever. Nick pakte vol energie zijn werk en opleiding weer op en ging elke dag vrolijk aan de slag.

Maanden gingen voorbij zonder bijzonderheden. Nick had gezellige kerstdagen gehad met de familie en een oud en nieuw feest met vrienden om nooit te vergeten. Zo langzamerhand ging het richting het voorjaar en keek hij reikhalzend uit naar de lente. Met een groepje van zijn beste vrienden was hij al plannen aan het maken voor een vakantie in het buitenland deze zomer.

Tot op een dag er een blauwe envelop in de brievenbus lag. Er stond een heel verhaal in en Nick snapte er niets van. Hij las dat hij een groot bedrag moest betalen aan de belastingdienst, maar begreep er verder niets van. In paniek belde hij HZC. Hij was geen lid, maar liep al een tijdje rond met het idee dat wel te worden. Dan was nu het goede moment: ze konden hem vast helpen!

HZC kon hem inderdaad helpen, maar alleen met uitleggen van de brief en waarom hij moest betalen. Doordat de oud-werkgever van Nick al zijn verlofdagen en een vergoeding had betaald vanwege de beëindiging van zijn dienstverband, was hij boven het voor de huurtoeslag toegestane jaarinkomen gekomen. Maar ook het recht op de zorgtoeslag was minder geworden door dat hogere jaarinkomen. Toeslagen zijn bedoeld voor mensen met een laag jaarinkomen en het recht op toeslag vooraf ingeschat op basis van het inkomen. Achteraf wordt getoetst of je toeslagen terecht hebt ontvangen. Als je fors meer geld hebt verdiend, wordt het recht op toeslagen opnieuw berekend.

Omdat Nick boven het maximaal toegestane jaarinkomen was gekomen, moest hij de volledige huurtoeslag en een deel van de zorgtoeslag terugbetalen. Dat bedrag was net zo hoog als de betaling die hij had ontvangen van zijn oud werkgever, dus eigenlijk was hij er niets mee opgeschoten. Achteraf gezien had hij de verlofdagen beter op kunnen nemen, dan had zijn jaarinkomen lager uitgevallen en had hij nog recht op toeslagen gehad. Maar ja, daar had Nick niet voor gekozen en daar kon ook HZC niets meer aan veranderen. Het enige positieve was dat zijn inkomen dit jaar weer lager zou zijn en hij dus weer recht op toeslagen zou hebben. De terugbetaling was dus gelukkig maar éénmalig. Maar voor nu was het weg spaarrekening, weg vakantieplannen. Wat gelukkig bleef was die leuke baan met opleiding, zodat Nick naar de toekomst wel zicht had op vakantie.

 

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met de HZC Servicedesk via 030-6006070 of mail naar servicedesk@hzc.nl