Tachograafplicht voor snelle tractoren

08/12/2021

Landbouwtrekkers die worden ingezet voor het vervoer van materieel of goederen kunnen tachograafplichtig zijn. Dit hangt af van de maximumconstructiesnelheid en voor welke doeleinden de werkzaamheden worden verricht. Landbouwtrekkers met een maximumconstructiesnelheid van maximaal 40 km/u en agrarische werkzaamheden zijn uitgezonderd van tachograafplicht.

De tachograafplicht is gebaseerd op de Europese Verordening 561/2006. Deze verordening is van toepassing op wegvervoer van goederen door voertuigen, inclusief de massa van aanhangwagens of opleggers, met een toegestane maximummassa van meer dan 3,5 ton. De tachograafplicht geldt zowel voor beroepsvervoer voor derden als voor eigen vervoer. Ook landbouwtrekkers met een landbouwaanhangwagen voor transport vallen onder deze verordening en kunnen tachograafplichtig zijn.

 

Tachograafplicht

De tachograafplicht geldt voor alle bestaande en nieuwe landbouwtrekkers met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u die voor niet-agrarisch goederenvervoer worden ingezet. Niet-agrarisch goederenvervoer is bijvoorbeeld het vervoer van eigen materieel met een tractor en aanhangwagen. Ook het vervoer van grond of zand met een gronddumper valt onder niet-agrarisch vervoer. Daarbij maakt het niet uit het eigen vervoer (vervoer van de eigen minikraan) of beroepsvervoer (zand aanvoeren voor een aannemer) is. Als het beroepsvervoer betreft dien je als bedrijf een Eurovergunning te hebben.

 

Vrijstellingen

Wel zijn er nationale en internationale vrijstellingen op de tachograafplicht.

Een belangrijke internationale vrijstelling is dat de verordening niet van toepassing is op wegvervoer door voertuigen waarvan de toegestane maximumsnelheid niet meer dan 40 km per uur bedraagt. Bepalend hiervoor is de hoogte van de maximumconstructiesnelheid vermeld in het kentekenbewijs. Zo lang de maximumconstructiesnelheid in het kentekenbewijs niet hoger is dan 40,00 km/u is er geen tachograafplicht. Deze uitzondering geldt in alle EU-landen plus Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland.

 

Begrenzen

Bij de registratie van bestaande landbouwtrekkers is het belangrijk om geen hogere maximumconstructiesnelheid dan 40 km/u op te geven. Wanneer het gaat om een snelle tractor, die 50 of 60 km/u kan rijden, moet deze dan wel begrensd zijn. De opgave van de maximumconstructiesnelheid moet namelijk wel overeenkomen met de werkelijke maximumsnelheid van de tractor. In 2021 kan de eigenaar het voertuig zelf laten begrenzen op 40 km/u. Zelfs al zou de RDW kunnen zien dat het een snelle tractor van 50 km/u is, dan nog is de opgave van de maximumconstructiesnelheid door de eigenaar leidend bij de registratie-aanvraag.

Landbouwtrekkers moeten voortdurend voldoen aan de in het kentekenregister vermelde maximumconstructiesnelheid, vermeerderd met 5 km/u. De toevoeging vermeerderd met 5 km/u wil zeggen dat, bij controle op de maximumconstructiesnelheid, deze nooit hoger dan 45 km/u mag zijn. Zolang de gemeten maximumconstructiesnelheid maximaal 45 km/u bedraagt, is het nog steeds een 40 km/u-tractor en dus niet tachograafplichtig.

 

Nieuwe landbouwtrekkers

Bij de aanschaf van nieuwe landbouwtrekkers is het belangrijk om er één te kopen met de juiste maximumconstructiesnelheid. In het kentekenbewijs van nieuwe (land)bouwvoertuigen wordt namelijk de maximumconstructiesnelheid opgenomen die in het goedkeuringsbewijs (CvO) van de tractor staat.

Om geen tachograafplicht te krijgen moet je bij koop aangeven dat je een 40 km/u-trekker wilt. In vaktermen is dat een tractor van de voertuigcategorie T1a, waarbij de letter “a” aangeeft dat de maximumconstructiesnelheid niet meer dan 40 km/u is. Een tractor van de voertuigcategorie T1b is een snelle landbouwtrekker met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u. De letter “b” staat dus voor een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u.

 

Keuringsplicht

Wanneer je een toch een nieuwe snelle tractor hebt gekocht, maar geen tachograafplicht wilt, dan moet de tractor alsnog worden begrensd. Zo’n wijziging van de maximumconstructiesnelheid is keuringsplichtig. Na het begrenzen moet de tractor eerst door de RDW worden gekeurd en wordt de verlaagde maximumconstructiesnelheid in het kentekenbewijs opgenomen. Dit brengt uiteraard extra kosten met zich mee, maar dat kan lonend zijn als je toch bepaalde extra opties wilt hebben, die alleen op snelle tractoren worden geleverd.

 

Vrijstelling agrarische werkzaamheden

Een nationale vrijstelling van de tachograafplicht is er voor landbouwtrekkers die worden gebruikt voor landbouw- of bosbouwwerkzaamheden, binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf dat deze voertuigen bezit, huurt of least. Alle bestaande en nieuwe snelle landbouwtrekkers met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u, die agrarisch vervoer doen en dit vervoer binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf gebeurt. Deze uitzondering geldt zowel voor agrariërs als ook voor cumelabedrijven.

Een snelle tractor met tachograaf mag bij het agrarisch vervoer van bijvoorbeeld kuilgras, suikerbieten of snijmais, de hele dag zonder ingeschakelde tachograaf (out of scope) rijden. Je hoeft dat niet achteraf handmatig in de tachograaf in te voeren. Maar je moet wel, vanwege de Arbeidstijdenwetgeving, de arbeids- en rusttijden vormvrij bijhouden. Dit betekent bijhouden van aanvang werk en einde werk, met alle tussen gelegen pauzes.

 

Bron: Cumela