Nieuw bij HZC: de ledenraad

17/02/2022

Na 40 jaar vervangt de ledenraad de algemene vergadering als hoogste orgaan van de vereniging. De ledenraad is compacter van samenstelling, maar heeft inhoudelijk meer bevoegdheden.

Wat doet de ledenraad?

De ledenraad is het hoogste orgaan van HZC, waarmee de leden invloed kunnen uitoefenen op de koers van HZC. De ledenraad stelt de regels vast waarmee de directeur en de raad van toezicht moeten werken. In statuten, huishoudelijk reglement en reglement rechtsbijstand ligt vast welke rechten de leden hebben en hoe de verantwoordelijkheden binnen de organisatie zijn geregeld. Ook benoemt de ledenraad de raad van toezicht.
De tweede belangrijke taak van de ledenraad is het vaststellen van de financiële grenzen van HZC. Voordat het jaar begint stelt de ledenraad de begroting en de hoogte van de contributie vast, zodat de directeur en de Raad van Toezicht weten binnen welke grenzen ze moeten blijven. Voor het beleggen van de gelden van leden die de vereniging in kas heeft stelt de ledenraad een beleggingsstatuut vast, waarin aangegeven wordt welke beleggingen zijn toegestaan. Door het goedkeuren van de jaarrekening controleert de ledenraad achteraf of directeur en raad van toezicht zich aan de bij de begroting opgestelde regels hebben gehouden. En op basis daarvan besluit de ledenraad of er door directie en raad van toezicht verantwoord beleid gevoerd is. De meeste van de bovenstaande bevoegdheden had de algemene vergadering ook al. Nieuw is dat in statuten en reglementen nu ook vastgelegd is, dat de ledenraad verantwoordelijk is voor het vaststellen van een meerjarenbeleidsplan en de daaruit voortvloeiende jaarplannen. De ledenraad discussieert over de inhoud en voortgang van het beleid.
Met de combinatie van deze bevoegdheden wordt de ledenraad richtinggevend voor het beleid van HZC.

 

Wie zitten er in de ledenraad?

Wie weet ben jij dat wel! 
Alle leden van HZC (met uitzondering van partnerleden en werknemers van HZC) kunnen zich kandidaat stellen voor een plek in de ledenraad. In de advertentie voor de vacatures kun je lezen hoe je dat kunt doen en wat er van je gevraagd wordt.

In totaal bestaat de ledenraad uit acht leden, twee uit elk rayon. Ook zijn er acht plaatsvervangers, die er voor kunnen zorgen dat het rayon toch goed vertegenwoordigd is als één van de leden verhinderd is.
Als de kandidaatstellingstermijn gesloten is, worden de namen van alle kandidaten doorgegeven aan de rayons. Die organiseren in april een rayonoverleg, waar de afdelingsbesturen een keuze maken uit de kandidaten. Op 21 mei 2022 wordt de eerste ledenraad gehouden.