VCP: Chris van Veldhuizen directeur HZC

04/05/2022

Vakbonden moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Sla daarom de handen ineen om ze betekenis te geven voor de toekomst. Dat is kort gezegd de missie van Chris van Veldhuizen, die onlangs aantrad als directeur van Het Zwarte Corps (onder meer machinisten, monteurs en machine gebonden personeel) en in die hoedanigheid is benoemd tot lid van het Algemeen Bestuur van de VCP.

Chris van Veldhuizen

Naamsverandering

Van Veldhuizen is opvolger van de vorig jaar overleden René van der Steen, toen nog voorzitter van HZC. Door een organisatieverandering bij HZC heet de functie voortaan directeur. Wat Van Veldhuizen betreft blijft het niet bij deze naamsverandering. De vakbond is toe aan vernieuwing, zegt hij, en dat geldt niet alleen voor HZC. “Vakbonden zijn redelijk competitief naar elkaar toe. Het zou mooi zijn als we er samen in slagen meer mensen aan te spreken – zeker ook jongeren – en groei tot stand weten te brengen.”

 

Nieuwe doelgroepen

Met dat ‘samen’ bedoelt Van Veldhuizen niet alleen de collega-vakbonden. Hij kijkt breder en zou bijvoorbeeld ook in samenspraak met werkgevers willen pogen om mensen in een bepaalde denkrichting mee te krijgen. “Ongeveer een zesde van de werknemers is lid van de vakbond. Er is veel voor te zeggen om je te richten op die overige vijf zesde in plaats van te vechten om de kleine groep die al lid is. Kijk dus hoe je nieuwe doelgroepen wel aanspreekt en wat er nodig is om hen binnen te halen. Binnen de VCP lijkt mij dat ook een mooi streven.”

 

Mensen meekrijgen

Om dat te bereiken moet je bruggen bouwen, en dat kan Van Veldhuizen als geen ander. “Van huis uit heb ik grote belangstelling voor wat mensen beweegt, voor wat ze doen en wat ze niet willen doen. Die belangstelling is ook echt nodig, wil je voor elkaar krijgen dat mensen meegaan in een nieuwe richting. Als iemand niet direct overtuigd is, moet je juist dat aandacht geven, dan voelt men zich gehoord. Dat maakt de kans op succes gelijk een stuk groter, in plaats van dat iemand de kont tegen de krib gooit.”

 

Bedrijfsleven

De kunst om iets van mensen gedaan te krijgen, leerde Van Veldhuizen ook in zijn vorige functies. Hij komt oorspronkelijk uit het bedrijfsleven en was verbonden aan een onderzoeksadviesbureau. Daar hield hij zich bezig met onder meer met marketing, branding en macro-economische vraagstukken. In de kledingbranche (onder meer Manfield en Steps) had hij diverse directiefuncties.

 

Vaardigheden

Op het eerste gezicht lijkt de overstap naar een vakorganisatie verrassend, maar Van Veldhuizen verwacht bij HZC juist een hoop vaardigheden en kwaliteiten kwijt te kunnen. Hij noemt zijn achterban enorm gepassioneerd en betrokken, een mooie basis om nieuwe dingen samen in gang te zetten.

 

Hele infrastructuur

Van Veldhuizen spreekt van een verfrissende omgeving, en zegt onder de indruk te zijn van het werk dat door zijn achterban wordt gedaan. “Een van de eerste dingen die ik hier leerde is dat je een machine niet bestuurt, maar draait. Je bedient niet alleen de knoppen maar weet hoe het hele apparaat in elkaar zit. In feite regelen deze mensen de hele infrastructuur in Nederland. Als alle machinisten de sleutel eruit trekken, kunnen hele ploegen niet meer verder met werken en ligt feitelijk het hele land plat.”

 

Bron: VCP