Waar moet je op letten bij loon in natura?

14/07/2022

Bij veel bedrijven is het mogelijk om bijvoorbeeld van je overuren materialen te kopen van je werkgever. Soms ook weleens zonder btw. Of het wordt onderhands geregeld. Dit kan problemen opleveren, maar dat hoeft natuurlijk niet. Want je kunt loon in natura ook op een goede manier regelen. 

 

Wat is loon in natura precies? 

Loon in natura is eigenlijk alles wat je van je werkgever krijgt dat niet in geld wordt uitbetaald. Hieronder valt bijvoorbeeld gereedschap dat je mag lenen van je werkgever, of het materiaal dat je ‘goedkoop’ kunt inkopen. 

 

De waarde van loon in natura is het bedrag inclusief de btw, dat je ook altijd op een inkoopfactuur kunt terugvinden. Het is niet toegestaan om iets in te kopen zonder dat de btw wordt doorberekend. Gaat het om het lenen van gereedschap? Dan moet ook dit omgezet worden naar een geldwaarde.  

 

Belastingdienst 

Net als bij je gewone loon, moet je ook over loon in natura loonbelasting betalen. Je werkgever kijkt naar wat het loon in natura waard is in geld. Hij moet dit inhouden op het loon dat wél in geld wordt uitbetaald. Gebeurt dit niet, dan loop je de kans dat de belastingdienst je achteraf alsnog een aanslag stuurt.  

 

Eigen bijdrage 

Je werkgever kan je vragen om een eigen bijdrage te betalen wanneer je gebruik maakt van een regeling voor loon in natura. Bijvoorbeeld als je materialen inkoopt bij je werkgever. 

De eigen bijdrage die je moet betalen wordt dan van de geldwaarde afgetrokken. Deze eigen bijdrage mag natuurlijk nooit hoger zijn dan de geldwaarde van het loon in natura. 

 

Zorg dat alles in orde is 

Kortom, een regeling is wel mogelijk, maar zorg er wel voor dat dit allemaal netjes verloopt met een inhouding via je loonstrook. Vergeet ook zeker niet om alle loonstroken en correspondentie zelf te bewaren. Als er achteraf onduidelijkheid over is, kun jij alles laten zien! Zo voorkom je een hoop problemen. En een fikse belastingaanslag achteraf. 

 

Heb je vragen over loon in natura of de regeling die je werkgever hanteert? Stel ze gerust aan de Servicedesk. Dit kan telefonisch: 030-6006070 of per mail: servicedesk@hzc.nl.