Stemmen cao Beroepsgoederenvervoer een wassen neus? En wat nu verder …?

05/01/2024

Volgens berichten heeft 52 procent van de leden van de FNV vóór het eindbod van Transport en Logistiek Nederland gestemd.  FNV heeft daarbij niet bekend gemaakt om hoeveel stemmen dit ging helaas, want dit heeft uiteraard invloed.  Het bevreemdt ons zeer dat de FNV -naar eigen zeggen de grootste vakbond- ervoor kiest om niet de aantallen bekend te maken en enkel in procenten naar buiten te treden.

 

CNV

Het resultaat van de CNV was dat 66% van de door leden uitgebrachte stemmen tegen het eindbod is en 34% voor. Deze afwijzing lijkt niet veel betekenis te hebben voor CNV, omdat men een tweede stemronde heeft uitgeroepen en die liep tot 27 december 2023. Inmiddels is de uitslag hiervan bekend en is ook het CNV alsnog akkoord gegaan…….blijkbaar was de eerste uitslag van het niet akkoord zijn van de leden van het CNV politiek gezien niet wenselijk…..

 

De Unie

Vrijdag voor Kerstmis was het resultaat van de stemming door de Unieleden bekend. Met een minimaal aantal waren de voorstemmers in de meerderheid. Maar de voorstemmers gaven bijna allemaal in de opmerkingen te kennen eigenlijk niet tevreden te zijn met het resultaat, aldus het bericht van De Unie op de webpagina. 

Bijzonder vreemd in dit verhaal is dat  FNV vóórdat er andere stemuitslagen van hun cao-partners bekend waren, al aangaf dat de cao Beroepsgoederenvervoer definitief was geworden. En kwam ook TLN met dit bericht. De grote organisatie Evofenedex gaf al op 21-12-2023 aan dat de cao definitief was blijkbaar enkel uitgaande op de stemmen van de FNV

Blijkbaar zijn de stemmen van alleen de FNV belangrijk en doorslaggevend en hebben stemmen van de andere vakbonden voor het goedkeuren van de cao geen waarde.

Dit is zeer opmerkelijk en ook zeer slecht voor de gang van zaken binnen de sector en voor het imago van de sector. Draagvlak wordt in die zin enkel beperkt tot één partij, waarvan ook niet bekend is hoe representatief die nog is …..

 

HZC en Transporteffect

Zoals velen inmiddels wel weten werken wij als HZC intensief samen op cao-gebied met Transsporteffect. Het afgelopen jaar hebben wij samen met Transsporteffect op een vriendelijke wijze aan de huidige cao partijen gevraagd om ook plaats te kunnen nemen aan de cao tafel. Dit op basis van een sterke, zeer representatieve vertegenwoordiging in het verticale transsport en op basis van onze ruime chauffeurs achterban. Vanuit FNV werd dit niet wenselijk gevonden en ook werkgeverspartijen als TLN en VVT hebben aangegeven dit niet te willen. Vervolgens hebben wij besloten om de juridische weg te bewandelen om een plek aan de tafel te krijgen. Hiervoor hebben wij een kort geding gestart waarvan inmiddels het vonnis bekend is. 5 januari 2024 ontvingen wij het nieuws vanuit de rechtbank dat HZC niet mag deelnemen aan de cao-onderhandelingen. Hoewel deze uitspraak teleurstellend is, zullen we ons niet laten ontmoedigen. Onze missie om de stem van machinisten en chauffeurs zoals jullie te vertegenwoordigen blijft onveranderd.

 

Opgeven is geen optie

We weten allemaal dat de transportsector toe is aan verbeteringen en andere inzichten in loon en arbeidsvoorwaarden. Helaas ziet het ernaar uit dat de gevestigde cao-partijen niet bereid zijn om deze veranderingen te omarmen. Maar dat betekent niet dat we opgeven!

HZC is vastberaden, samen met Transporteffect en Chauffeursnieuws om door te gaan. Nu, meer dan ooit, is jullie steun cruciaal. Samen kunnen we de noodzakelijke veranderingen bewerkstelligen. Laten we samen een sterk signaal afgeven en onze krachten bundelen en onze positie aan de cao-tafel afdwingen. Samen maken we het verschil! Wij zijn vastbesloten om te blijven vechten voor jullie belangen. Jullie steun is onze kracht en motivatie. Laten we dus samen de toekomst van de transportsector vormgeven!

 

Noodzaak

Dat er noodzaak is om een stem aan de tafel te krijgen blijkt zondermeer uit het verloop van de afgelopen onderhandelingen zoals hierboven beschreven. HZC en Transsporteffect zullen nooit akkoord gaan met deze procedures en de nipte overwinning van de voorstemmers en het politieke spel hierachter. Los van deze procedures is het resultaat van deze cao ook inhoudelijk mager én is de noodzakelijke vernieuwing wederom vertraagd.

Het verbaast ons daarom ook helemaal niet dat uit onze peiling vanuit HZC zoals al eerder aangegeven is, dat 66% tegen het eindbod heeft gestemd en 34% voor het eindbod, met daarbij diverse opmerkingen ook nog. Bij een peiling vanuit Transporteffect en Chauffeursnieuws kwamen nog scherpere percentages naar voren, namelijk 85% tegen het Eindbod en slechts 8% voor, 7% stemde neutraal. Dit alles komt meer overeen met de eerdere stemming van het CNV dan het resultaat van het FNV.

 

En nu, hoe verder?

Dit is een zeer goede vraag en ook de meest belangrijke in onze ogen. Feit is nu dat het Eindbod van Transport Logistiek Nederland er doorheen wordt gedrukt en algemeen verbindend verklaard zal worden.

Als HZC en Transporteffect zijn wij met de gang van zaken verre van blij. Wij vinden dat jarenlang doormodderen weer zijn weg heeft gevonden en dat er voor werknemers geen goede en moderne arbeidsvoorwaarden zijn afgesproken, daarbij zitten we nu ook 2 jaar hieraan vast.

HZC en Transporteffect doen er ook alles aan om aan de cao-tafel te komen, om in deze situatie verandering te kunnen brengen. Maar daar hebben wij jullie voor nodig!

Regelmatig horen wij niet leden nog wel eens zeggen: “jullie zijn goed bezig, maar we worden pas lid als jullie aan de cao-tafel zitten”.

Alleen komen wij als HZC pas aan de cao-tafel, als veel meer mensen besluiten lid te worden. Het bekende KIP-EI-probleem dus!

Draagvlak is meer dan ooit belangrijk en daarvoor zijn leden belangrijk!  Wij staan voor onze leden maar kunnen dat enkel steeds meer en sterker doen als meer mensen lid worden. Wij zien ons als de partij die namens de mensen in de sector echte waarde heeft, die écht naar de mensen luistert. En als we aan de tafel zitten de vakbonden weer gaan stimuleren waarvoor ze ooit zijn opgericht: luisteren naar en opkomen voor de belangen van de werknemers.

 

Help ons mee en word lid!

Momenteel hebben wij de actie 'lid maakt lid'. Ben je al lid dan zijn we daar natuurlijk heel blij mee maar om zaken positief in beweging te krijgen zijn meer leden nog belangrijker! Dat werkt vaak het beste als leden zelf ook leden werven. Die kunnen hun eigen ervaring en achtergrond vertellen!

Financieel horen wij nog wel eens dat het allemaal erg duur is een lidmaatschap, maar wij zijn goedkoper dan andere bonden en door de zogenoemde bruto-netto verrekening krijgt men 40% van de vakbondscontributie terug via je loonstrook.  

Meldt je dus nú aan als lid en profiteer ook nog eens extra van de nieuwjaarsactie: het eerste jaar 50 procent korting op de contributie!