Hijsbranche wil duidelijkere afspraken rondom veiligheid: 'Machinist wordt aan lot overgelaten'

05/04/2024

Bij hijsklussen moeten bedrijven betere afspraken maken over wie verantwoordelijk is voor de veiligheid. Dat vindt de Vereniging Verticaal Transport. Er moet meer tijd gaan naar de voorbereiding.

 

Hij gaat al zo'n 22 jaar mee in het wereldje. De passie en het enthousiasme van de hijsbranche maakt dat Lion Verhagen nog altijd plezier heeft in zijn werk als directeur van de Vereniging Verticaal Transport (VVT). Vol trots laat hij de wand in zijn kantoor zien met alle namen van de leden erop, in totaal circa 165.

Toen het onlangs fataal misging bij een hijsklus in Lochem, had dat grote impact op diezelfde hijsbranche, vertelt Verhagen. Bij het ongeval vielen twee doden bij het inhijsen van een brugdeel. Hoe had dit kunnen gebeuren? Onlangs zeiden specialisten in Cobouw nog dat de instabiliteit van het onderdeel voorkomen had kunnen worden als de hijspunten op een andere plek hadden gezeten.

Zo simpel klinkt het. Het ongeval wekt daarom verbazing in de hijsbranche, weet Verhagen. Toch blijft het nog speculeren wat er mis is gegaan, zegt de directeur. Daarvoor is echt eerst onderzoek nodig. “Gemiddeld genomen heb je minstens vijf aspecten nodig om te komen tot een ongeval. Dus het is niet één oorzaak waardoor dit is gebeurd. Het is een optelsom.”

 

Lees het volledige artikel op de website van Cobouw

Dit artikel uit Cobouw krijg je cadeau van HZC. Via bovenstaande link kan je het lezen voor een periode van 72 uur. Binnen deze 72 uur kan je dit artikel onbeperkt lezen totdat de link niet meer geldig is. Wil je een artikel na deze 72 uur nog lezen, maak dan een gratis account aan of kies voor een abonnement.