Waarom meer dagwerk in de weginfra geen wens meer is, maar noodzakelijk – voor onze mensen én de continuïteit van het vak.
Tijdens de derde editie van het werksymposium ‘Naar meer dagwerk in de infra’ op 14 mei, op initiatief van Vakvereniging HZC, samen georganiseerd met Bouwend Nederland en Rijkswaterstaat, sprak HZC met de hele keten over hoe de sector toekomstbestendig kan blijven werken. Zo’n dertig Rijkswaterstaters en zestig deelnemers uit de markt (van frezen en markering tot geleiderail, transport en aannemers) bogen zich over de volgende twee hoofdvragen:
- Hoe brengen we de productie, hinder en veilig in balans?
- Hoe maken we het werk weer aantrekkelijk en uitvoerbaar?
In de huidige arbeidsmarkt wordt het steeds lastiger om infraprojecten goed bemand te krijgen. De inzet van vakmensen – van freesmachinsten asfaltploegen tot transporteurs – is onmisbaar, maar steeds moeilijker tot niet meer te organiseren. Tegelijkertijd groeien de onderhoudsopgaven op rijks-, provinciale en lokale wegen gestaag door. Tot nu toe wordt vooral gekozen voor nachten, weekenden en feestdagen om hinder te beperken. Maar die aanpak is niet langer houdbaar. De impact op de gezondheid, veiligheid en beschikbaarheid van mensen is te groot. De uitval stijgt, de instroom stokt. Het signaal is duidelijk: het moet anders. De ambitie is helder: méér werk overdag, doordeweeks. Niet alleen vanuit zorg voor mensen, maar ook omdat het huidige systeem vastloopt.
Flatten de curve: dat is de duidelijke wens van de aannemers en ook van HZC. Weg van de piekbelasting in het weekend. Richting een gelijkmatig verdeeld werkschema over de gehele week, met ruimte voor rust én capaciteit in het weekend voor de echte bottlenecks. Een aanpak waarmee we vakmensen behouden, aan kunnen trekken, gezinnen samen laten zijn in het weekend en het wegennet kunnen onderhouden.
De transitie is niet eenvoudig. Het schuurt – tussen uitvoerbaarheid en met name ook de nog altijd stringente eisen rond doorstroming en hinder.
Het probleem is te complex en veelomvattend om ‘even’ op 14 mei op te lossen. Maar die dag heeft wel laten zien dat met open gesprekken en gedeeld eigenaarschap er oplossingen ontstaan. Terecht werd door de deelnemers vastgesteld dat dit niet om ‘een’ symposium gaat, maar dat dit een beweging is. Een beweging die nu echt op gang gekomen is en waarvan iedereen ook heeft gezegd dat die vooral voortgezet moet worden. Om inderdaad met open vizier samen aan oplossingen te werken.
Aanwezigen waren o.a. Rijkswaterstaat, HZC, Bouwend Nederland, TLN Kiepautobedrijven, Aduco Nederland, AsfaltNu, Ballast Nedam, BAM Infra Nederland, Boskalis Nederland, BESIX Infra Nederland, De Jong Zuurmond, Dura Vermeer Divisie Infra, Figoo, Freesmij, Heijmans, Infra-Service, KWS Infra, Mourik, POSSEHL Spezialbau Nederland, Van Velsen Reflectielijnen, Reinten Infra, Versluys Groep, Van Gelder Groep, Wolfswinkel Reiniging, De Bruyn Transport, Van Lijssel Transport, Millenaar Van Schaik.