Ontwikkelingen in de sector(en)
De sectoren waarin HZC actief is hebben te kampen met grote veranderingen. Veranderingen die enorme impact hebben op hoe het werk altijd is gedaan. Neem nou de stikstof problematiek die een rem zet op (groei)ontwikkelingen in de landbouw en bouw- en infraprojecten. Of klimaatveranderingen waardoor waterwegen niet meer functioneren en alternatieve wegen overbelast raken. Neem de impact van de oorlog in Oekraïne op prijzen en daarmee vertragingen in de aanbesteding van nieuwe bouwprojecten. Of de toenemende tekorten op de arbeidsmarkt door een afnemende instroom van jongeren. Maar denk ook aan de blijvende grote uitdaging van en aandacht voor veiligheid – bijvoorbeeld bij werken aan het spoor, aan de weg, op de vluchtstrook , onder de kraan, etc. En denk ook aan de kwaliteit van werk en werkomstandigheden (o.a. ergonomie), het belang van de zwaarwerkregeling en de mogelijkheid om als werknemer gezond de eindstreep te kunnen halen. En niet te vergeten de toenemende aandacht voor verduurzaming en innovatie om tot oplossingen voor de grote vraagstukken te komen. Maar met tegelijk de vraag hoe dit – realistisch haalbaar – aan te pakken en te financieren.
Grote transitievraagstukken vragen om modernisering vakbonden
De sterk en snel veranderende maatschappij en sector en daarmee gepaard gaande grote transitievraagstukken vragen om een moderne benadering van de cao-vorming en belangenbehartiging van werknemers. Waar meer werknemers meer inspraak hebben en kunnen meepraten over de onderwerpen waar werkgevers en werknemers met elkaar afspraken willen maken. Waar natuurlijk aandacht is voor bestaanszekerheid, koopkrachtbehoud en daarvoor gewenste loonontwikkeling. Maar waar ook ruimte is voor maatwerk op andere belangrijke maatschappelijke thema’s. Zoals werkdruk, werk-privé balans, flexibilisering arbeidstijden, meer ruimte voor (zorg)verlof, meer inspraak en mogelijkheden om werk anders te organiseren en plannen.
Hoe zie je de missie terug in de dienstverlening van HZC?
Het eerste waar je aan zult denken is de ontwikkeling van de lonen. Verbetering van de kwaliteit van inkomen kan voor werkende leden worden bereikt door een structurele verhoging van de loonschalen, door een eenmalige uitkering of beide. Voor de hoogte van een loonstijging wordt onder andere gekeken naar de koopkracht en hoogte van prijsstijgingen, de ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit, de financiële ruimte bij bedrijven en hoogte van kostenstijgingen en bijvoorbeeld de invloed van werkloosheid of juist een tekort aan personeel.
Aan de andere kant is voor gepensioneerde leden de ontwikkeling van de AOW (je basispensioen) en die van de bedrijfstakpensioenen (aanvullend pensioen) van belang. Worden die wel of niet opgehoogd bij een prijsinflatie? En als je nog werkt: is de opbouw van je pensioen voldoende voor een goed pensioen later en welk deel betaalt de werkgever daar aan mee? Behalve met werkgeverspartijen in de sector, spreekt HZC daarover ook geregeld bij de VCP en de SER. Zoals om de AOW gekoppeld te houden aan de verhogingen van het minimumloon. En pleidooien voor versoepelen van de regels om te mogen indexeren waardoor pensioenfondsen bij inflatie de pensioenuitkeringen kunnen verhogen.
Kwaliteit én continuïteit!
Naast kwaliteit van inkomen kijken we ook naar continuïteit van werk en inkomen. Dat wil zeggen, heb je in de toekomst ook nog zekerheid van een goed inkomen? Vakbonden staan voor een loonsverhoging om de koopkracht op peil te houden. Maar een verhoging moet niet zo hoog worden dat bedrijven de kosten niet meer kunnen betalen en dat daarmee banen op de tocht komen te staan. Dat hebben we in de jaren ’80 met een negatieve loon-prijsspiraal en hoge werkloosheid helaas in de praktijk moeten ondervinden. Behoud van werkgelegenheid is ook belangrijk.
Tot slot, maar zeker niet als minste, hebben we als HZC daarnaast veel aandacht voor kwaliteit van werk en werkomgeving. Hierbij kun je denken aan een prettige werksfeer, een goede werkgever die luistert naar zijn personeel, invloed op je rooster en werktijden. Maar ook aandacht voor gezond en veilig werken, zwaar werkregelingen en andere oplossingen om gezond de eindstreep te halen. We hebben hiervoor ondermeer speciaal het zogenoemde HzC Praatcafé ontwikkeld, waar HZC – in samenspraak met directie en management van de werkgever – in gesprek gaat met werknemers van een bedrijf over hun werkbeleving en wat er goed gaat en beter kan in het dagelijkse werk en de werkomgeving.
Onze waarden: persoonlijk, constructief en met verstand van het vak
Alle activiteiten van HZC als belangenbehartiger staan in het teken van deze missie. Alles volgens de kernwaarden van HZC, om de kwaliteit van onze dienstverlening te kunnen waarborgen. Zo is onze individuele dienstverlening persoonlijk, met korte lijnen én met verstand van zaken. We helpen je met alle vragen op gebied van werk en inkomen, voeren loonstrookcontroles uit, doen loonberekeningen en checken contracten op cao’s. En we geven pensioenvoorlichting, wat met de nieuwe pensioenwet en de keuzeopties die je daarbij moet of kan maken alleen maar belangrijker wordt. Je kunt bellen met medewerkers van de Servicedesk of een individuele afspraak op kantoor maken. Indien nodig komen de rayonbestuurders naar je toe om de situatie door te spreken, vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden.
Ook in het geval dat er een conflict met je werkgever mocht zijn, staan we voor je klaar. We doen dat te allen tijde op constructieve en betrokken wijze.