Geschreven op: 8 juli 2025
Laatst bijgewerkt: 11 juli 2025
Bezuiniging WW voorlopig van de baan
De Tweede Kamer heeft een streep gezet door de plannen van het kabinet om te bezuinigen op de werkloosheidsuitkering. Het kabinet was van plan de WW* in te korten van maximaal twee jaar naar anderhalf jaar. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft nu besloten om dit niet te doen en in plaats daarvan te bezuinigen op een belastingvoordeel voor expats.
Eerdere verkorting van de WW-uitkering
Voor 2006 was de maximale WW-duur nog vijf jaar. Deze is in 2006 verkort naar 38 maanden en in 2016 naar 24 maanden Het plan was om dit per 2027 opnieuw te verlagen naar 18 maanden. Daarmee zou er weinig overblijven van de bescherming bij werkloosheid die we in Nederland hadden opgebouwd. Het is daarom mooi nieuws dat de Kamer een stokje steekt voor nog een inkorting.
Motie van de GL-PVDA en SP
De motie waarin de Tweede Kamer de regering verzoekt om af te zien van de verdere verkorting kwam van de Kamerleden Patijn van GL-PVDA en van Kent van de SP. De motie is ingediend tijdens het Kamerdebat over de financiële onderhandelingen die het kabinet afgelopen voorjaar heeft gevoerd. De verkorting werd voorgesteld als bezuinigingsmaatregel om andere plannen van het kabinet door te kunnen voeren. In de motie van Patijn en van Kent wordt voorgesteld om in plaats daarvan te bezuinigen op de 30%-regeling. Dit is een belastingvoordeel voor hoogopgeleide buitenlandse werknemers (expats) waarbij zij tot 30% van hun loon belastingvrij mogen ontvangen.
Bezuinigingen
Dat er op dit moment een Kamermeerderheid tegen een verdere verkorting van de WW is, zegt niet dat hiermee de kous af is. Veel beslissingen worden doorgeschoven naar een volgend kabinet. Bijvoorbeeld hoe alle investeringen in defensie betaald gaan worden. Het kan dus goed dat een nieuw kabinet naar nieuwe bezuinigingen zal kijken. Wij zullen ons als HZC samen met VCP met hand en tand verzetten tegen verdere bezuinigingen over de rug van werknemers.
- De WW-uitkering is een werknemersverzekering waarbij iedereen premie inlegt om geld te kunnen ontvangen wanneer je je baan verliest. Je krijgt dan een deel van je oude loon zolang je nog geen nieuw werk hebt.