Geschreven op: 12 september 2025
Laatst bijgewerkt: 24 september 2025
Duizenden blije bouwertjes maken kennis met de branche
Vier weken lang stond het Bouw & Infra Park in Harderwijk volledig in het teken van beleven en bewonderen. Kinderen konden hun lol op met metselen, reden rond op het verkeersplein en zongen luidkeels mee met de musical over de familie Bouwer. Het evenement JIJ bouwt de toekomst groeide uit tot een zomers hoogtepunt én een daverend succes: bijna tienduizend in vier weken tijd, waarvan drie weken volledig uitverkocht. Een knap staaltje samenwerking tussen sectorpartijen én een positieve boost voor de bouw- en infrasector.
De organisatie van het evenement was in handen van Floor Sebregts (projectleider Stichting JIJ in de Bouw & Infra) en Tim Lammers (eigenaar Kibeco). Beiden waren nauw betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van het programma.
Zaadje planten
Het evenement moest laten zien hoe mooi werken in de bouw- en infrasector is. De doelgroep: basisschoolkinderen en hun (groot)ouders of verzorgers. ‘Juist omdat kinderen al rond hun achtste een beeld vormen van beroepen, wilden we op jonge leeftijd een zaadje planten – of om het in bouwtermen te zeggen: de eerste steen leggen. Niet met droge informatie of voorlichtingsfolders’, vertelt Floor. ‘Maar met een totaalervaring waarin je zelf dingen maakt, doet en ontdekt. Bouw en infra zijn zó breed, dat er voor elk kind wel iets tussen zit.’
Tim vult aan: ‘Ik richt me bij events altijd op kinderen tot en met groep 8. Die doelgroep laat zich nog volop enthousiasmeren. En als je ze echt iets laat beleven, dan blijft het hangen. Veel meer dan als je ze alleen vertelt over wat je doet of hoe iets werkt.’
Van musical tot metselplein
Op het terrein waren vier weken lang tientallen activiteiten te doen. De familie Bouwer vormde de rode draad van het programma. ‘Herkenbare karakters, die ook terugkomen in de musical’, zegt Tim. ‘Die speciaal is ontwikkeld met Van Hoorne Studios, een entertainmentbedrijf dat zeer ervaren is in kindertheater. Onze musical kreeg elke dag veel bezoekers. En, ook erg leuk: we hebben de liedjes op Spotify gezet, die zijn inmiddels al ruim 35.000 keer beluisterd!’
Rondom het theater konden kinderen verschillende vakken spelenderwijs ontdekken. Ze maakten een gereedschapskistje, leerden metselen en reden met een skelter over het verkeersplein. Compleet met verkeersborden, omleidingen en stoplichten. ‘En om met ondergrondse infra kennis te maken, konden kids ook het grootste riooldoolhof ter wereld in’, vertelt Tim. ‘Bij binnenkomst op het park gaven we kinderen een potlood, meetlint, opdracht, bouwhelmpje en hesje mee. Daarmee gingen ze helemaal op in hun rol als bouwer. Niet alleen op de dag zelf: achteraf zag ik een video van een jongetje dat thuis hielp schilderen. Kwam-ie aanlopen met zijn hele outfit: “Papa, ik ga je helpen!”’
Succes voor de hele sector
Het zomerevenement begon als initiatief van Bouwend Nederland en is inmiddels ondergebracht bij Stichting JIJ in de Bouw & Infra. Daarmee is het een evenement van en voor de hele sector: werkgevers, werknemersorganisaties, vakbonden en onderwijsinstellingen. Dit jaar bouwden 24 partijen actief mee aan de derde editie. Ze leverden materialen als steigers, zand, buizen en verkeersborden. Of sponsorden klassen, zodat die gratis naar het evenement konden.
‘Iedereen heeft behoefte aan toekomstig personeel,’ zegt Floor. ‘En iedereen heeft dus belang bij een breed en positief beeld van de sector. Samen kun je iets maken dat groots en impactvol is, dat hebben we met dit event wel laten zien.’
Meer dan alleen kinderen enthousiast maken
De bezoekers kwamen dit jaar uit het hele land. Mede dankzij een viraal filmpje van een micro-influencer (450.000+ views), groeide het bereik razendsnel. En het publiek was opvallend divers: van bouwprofessionals tot ouders en grootouders zonder enige achtergrond in de sector.
Dat maakt de impact des te groter, want het effect werkt door. Kinderen zingen de liedjes thuis, blijven in hun bouwhesje rondlopen, en vertellen trots dat mama of opa in de bouw werkt. ‘Daarmee maak je de sector toegankelijk, zichtbaar én knuffelbaar,’ aldus Tim. ‘Dat is ook wat we terugkregen van bezoekers: we hebben de trots aangewakkerd. Niet alleen bij kinderen, maar ook bij professionals.’
Op naar de volgende editie – maar hoe?
Stilstaan bij het succes van deze zomer is belangrijk. Maar ondertussen denken de organisatoren ook al na over het vervolg. ‘Dit jaar waren de meeste dagen uitverkocht’, begint Tim. ‘Dus voor de volgende editie moeten we bedenken hoe we meer bezoekers kunnen krijgen, zonder dat het ten koste gaat van de beleving. Bijvoorbeeld door het aanbod te verbreden. Zo kunnen meer kinderen iets doen en beleven, maar nemen de wachttijden niet toe.’ ‘Daarnaast is het interessant om te onderzoeken hoe we het enthousiasme ook na de zomer vast kunnen houden’, gaat Floor verder. ‘Het zaadje levend houden, zeg maar. Op dat vlak is er nog een hoop te winnen voor ons en onze partners.’
De opbrengst van deze zomer is in elk geval duidelijk: door samen te werken, kun je als sector een vuist maken. Of in dit geval: een heleboel kinderen enthousiast laten bouwen aan de toekomst.
Houd de HZC website en de HZC nieuwsbrief in de gaten om dit leuke evenement volgend jaar niet te missen!
Bron: JIJBouwenInfra