Heb je pensioen uit Duitsland? Dan heb je mogelijk te veel belasting betaald

Heb je in Duitsland gewerkt en ontvang je een Duits pensioen? Dan kan het zijn dat je teveel belasting hebt betaald. De Hoge Raad heeft bepaald dat de Belastingdienst niet altijd het volledige Duitse pensioen mag belasten.   

Uitspraak van de Hoge Raad

De zaak draaide om een Nederlander die jarenlang in Duitsland werkte en daar ook pensioen opbouwde. Toen hij met pensioen ging, moest hij volgens de Belastingdienst belasting betalen over zijn volledige Duitse pensioenuitkering. 

De Hoge Raad oordeelde echter dat dit niet altijd mag. Dat mag alleen over het deel van het pensioen waarvoor de betaalde premies destijds fiscaal aftrekbaar waren. 

Alleen belasting over een deel van je pensioen

Omdat in deze zaak maar 45 procent van de premies destijds aftrekbaar was, mag ook alleen dat deel van het pensioen worden belast. Over het overige deel mag geen Nederlandse inkomstenbelasting worden geheven. 

De uitspraak kan gevolgen hebben voor jou als je in het verleden in Duitsland hebt gewerkt en inmiddels je Duitse pensioen ontvangt én in Nederland woont. 

Heb jij een Duits pensioen?

Er is op dit moment nog niet bekend hoe de Belastingdienst dit gaat corrigeren. De uitspraak van de Hoge Raad is van 19 juni 2026. Het kan daarom nog eventjes duren voordat er meer berichtgeving over komt. Zodra meer bekend is over de gevolgen van deze uitspraak, informeren we je natuurlijk via onze nieuwsbrief. 

Heb je vragen over de uitspraak? Neem dan contact op met de Servicedesk. Je bereikt ze via 030-6006070 of via servicedesk@hzc.nl

Ontdek de voordelen van ons lidmaatschap

Profiteer van onder meer
Zekerheid dat je contract goed geregeld is
Juridische hulp zonder gedoe
Ondersteuning tijdens je loopbaan
Advies over werk, stage en pensioen
Snel antwoord op je vragen