Het eindeloze wachten op onderzoek naar hijsongeval Lochem begint te knagen

Hoe gedegen het technisch onderzoek ook zal zijn. Niemand in de hijsbranche verwacht dat de OVV veel nieuws over de toedracht van het brugongeval in Lochem aan het licht zal brengen. Wat de raad wel gaat adviseren blijft gissen.

Terwijl BAM en onderaannemers de draad voorzichtig weer oppakken aan de oevers van het Twentekanaal, blijft er toch iets knagen bij menig hijsexpert of veiligheidsfunctionaris in de bouw. Dat de Arbeidsinspectie gedegen onderzoek verricht en na een tijdje haar bevindingen overdraagt aan het Openbaar Ministerie voor een rechtszaak, is niet verwonderlijk. Niet bij een hijsongeval waarbij twee doden vielen en twee andere medewerkers ernstig gewond raakten. De betrokkenen, provincie Gelderland, hoofdaannemer BAM en alle onderaannemers, hebben ook het nodige onderling te verhapstukken. Die zullen elkaar ook vast geregeld bestoken met onderzoeken van ‘onafhankelijke’ experts.

Maar wat de Onderzoeksraad voor Veiligheid, OVV, precies uitzoekt naar aanleiding van het noodlottige hijsongeval, daarnaar blijft het voorlopig gissen. Waar richt de raad precies haar pijlen op? Op welke blinde vlek, ergens in dat hopeloos versnipperde bouwproces, gaat de raad de zere vinger leggen? En moet de branche niet eerder gewaarschuwd worden voor die overduidelijke fouten die zijn gemaakt bij het hijsen van het eerste boogdeel op 21 februari van dit jaar? Wat voegt uitvoerige analyse van de sterkte van de lassen van de hijspunten en alle andere details nog toe aan het beeld dat veel hijsexperts allang hebben?

Directeur Chris van Veldhuizen van Het Zwarte Corps, de vakvereniging van machinepersoneel, heeft geen idee waar de Onderzoeksraad precies naar kijkt. Zijn vereniging is in elk geval nog niet geraadpleegd. Als hij ze een ongevraagd advies mag geven, wil hij wel wijzen op de opleiding van riggers: de mensen onder aan de kraan die lasten aan- en afpikken. Hij vindt het vreemd dat daaraan nog altijd geen wettelijke eisen worden gesteld. “Alles en iedereen rondom de hijskraan is gecertificeerd en gediplomeerd, behalve de riggers. Dat geeft toch te denken.”  

Of het in Lochem geholpen zou hebben, weet hij niet. Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar beaamt desgevraagd dat de fouten hoger in de keten zijn gemaakt. Bij de opstellers van het hijsplan en degenen die het hebben beoordeeld. Daar speelden naast hijsbedrijf Aertssen ook staalbouwer Aelterman en diens constructeur en andere adviseurs een rol in.

Lees het volledige artikel op de website van Cobouw

Dit artikel uit Cobouw krijg je cadeau van HZC. Via bovenstaande link kan je het lezen voor een periode van 72 uur. Binnen deze 72 uur kan je dit artikel onbeperkt lezen totdat de link niet meer geldig is. Wil je een artikel na deze 72 uur nog lezen, maak dan een gratis account aan of kies voor een abonnement.

Ontdek de voordelen van ons lidmaatschap

Profiteer van onder meer
Zekerheid dat je contract goed geregeld is
Juridische hulp zonder gedoe
Ondersteuning tijdens je loopbaan
Advies over werk, stage en pensioen
Snel antwoord op je vragen