Geschreven op: 15 oktober 2025
Laatst bijgewerkt: 18 oktober 2025
Mag je werkgever zomaar een langere opzegtermijn afspreken?
Steeds meer werkgevers proberen hun personeel langer vast te houden door een langere opzegtermijn in het contract te zetten. Uit recent onderzoek blijkt dat 15% van de werkgevers de termijn al heeft verlengd, en bijna de helft van de werkgevers overweegt dit ook te doen. Bijvoorbeeld door een opzegtermijn te hanteren van twee maanden in plaats van één. Maar mag dat eigenlijk wel? We praten je bij.
De regels op een rij
Voor jou als werknemer geldt een wettelijke opzegtermijn van één maand. Voor werkgevers hangt de opzegtermijn af van jouw aantal dienstjaren: van één maand bij minder dan vijf jaar dienst tot vier maanden bij vijftien jaar of langer.
Werkgevers en werknemers mogen in principe ook afwijkende afspraken in het contract maken, maar niet zomaar. Als jouw opzegtermijn langer is dan één maand, moet de opzegtermijn van je werkgever minstens het dubbele zijn. Bijvoorbeeld: heb jij twee maanden, dan moet je werkgever er vier hebben. Is dat in jouw geval niet zo? Dan geldt gewoon de wettelijke termijn van één maand voor jou.
Maar let op! Dit mag niet zomaar.
Cao-afspraken gaan voor
Het kan namelijk zijn dat er een andere opzegtermijn in de cao is afgesproken. En die afspraak heeft voorrang op de wet. Bijvoorbeeld: staat er in jouw cao een specifieke opzegtermijn? Dan mag je werkgever niet een langere termijn van bijvoorbeeld twee maanden afdwingen in jouw contract. De cao legt de grenzen vast waar zowel de werknemer als de werkgever zich aan moeten houden. Het kan wel zijn dat er in jouw cao is afgesproken dat de wettelijke opzegtermijn van toepassing is en hiervan mag worden afgeweken, dan is afwijking van de opzegtermijn wél mogelijk.
Het is dus belangrijk om na te kijken of de cao ook in je contract is afgesproken en wat er precies in de cao is afgesproken. Als er geen cao in je contract is afgesproken, dan is het afhankelijk of de cao algemeen verbindend verklaard is. Wil je weten hoe het in jouw specifieke situatie zit? Vraag het de medewerkers van de Servicedesk!
Wat kun jij doen?
Lees je contract altijd goed door voordat je tekent. Wil je zeker weten dat alles klopt? Laat HZC je contract controleren. Zo weet je zeker dat alles goed is geregeld en voorkom je problemen. Je kunt je contract laten checken door de medewerkers van de Servicedesk. Je kunt ze bereiken via 030-6006070 of servicedesk@hzc.nl.