Rijbewijs digitaal verlengen wordt mogelijk

Na een succesvol experiment heeft het parlement besloten om het landelijk mogelijk te maken dat rijbewijzen digitaal kunnen worden verlengd, vervangen en uitgebreid. Dit scheelt burgers een afspraak bij het gemeenteloket en spaart daarmee tijd. De ministerraad heeft er op voorstel van minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat mee ingestemd deze wetswijziging voor advies naar de Raad van State te sturen.

De elektronische aanvraag wordt afgehandeld door de Dienst Wegverkeer (RDW). Zij beheren het rijbewijzenregister en hebben toegang tot de persoonsgegevens die hiervoor nodig zijn. De RDW heeft zelf fotografen erkend die kwalitatief goede pasfoto’s maken en deze direct kunnen toesturen naar de RDW.

Het blijft overigens mogelijk om, net zoals nu, een fysieke aanvraag te doen bij het gemeenteloket. De eerste aanvraag van een rijbewijs moet zelfs fysiek blijven plaatsvinden in verband met de identificatie en registratie van de aanvrager in het rijbewijzenregister. Wel is het mogelijk om bij deze eerste aanvraag gebruik te maken van de digitale aanlevering van de pasfoto en handtekening.

Juridische verankering

In navolging van het experiment is gewerkt aan een wetswijziging. Het streven is om deze wet- en regelgeving op 1 januari 2027 in werking te laten treden. In afwachting hiervan is besloten dat het gedoogd wordt om de digitale afhandeling mogelijk te houden.

Bron: Rijksoverheid

 

Ontdek de voordelen van ons lidmaatschap

Profiteer van onder meer
Zekerheid dat je contract goed geregeld is
Juridische hulp zonder gedoe
Ondersteuning tijdens je loopbaan
Advies over werk, stage en pensioen
Snel antwoord op je vragen