Geschreven op: 8 augustus 2023
Laatst bijgewerkt: 13 november 2024
Stap aan boord bij Heerema Marine Contractors
Stap aan boord bij Heerema Marine Contractors
08/08/2023Heerema Marine Contractors, dat in december 2022 haar 60-jaar bestaan vierde, is een Nederlands bedrijf, gespecialiseerd in onder andere het ontwerpen, bouwen, installeren en vervoeren van offshore faciliteiten voor de olie- en gasindustrie. Het hoofdkantoor staat in Leiden. Een andere industrie waarin Heerema zeer actief is, is die van de offshore windparken. Door de energietransitie worden er wereldwijd steeds meer parken geplaatst. Tot slot ontmantelen ze al ruim dertig jaar oude offshore installaties op een veilige en effectieve manier. Heerema beschikt over een vloot van 6 schepen waarvan 4 indrukkend grote kraanschepen, (zie onderstaand kader), te weten de Sleipnir, Thialf, Balder en Aegir. De bemanning aan boord van die schepen werkt met indruk wekkend materieel, dat mag duidelijk zijn. Een van de werk nemers, Roy Stokhof (42 jaar), werkt inmiddels ruim 16 jaar bij Heerema als Heavy Crane Operator. Hij is zelf ook nog steeds onder de indruk van het materieel waarmee hij mag werken. Hij schetst met veel enthousiasme een beeld van het leven aan boord van de schepen.
“Tot zo’n 16 jaar geleden werkte ik als kraan machinist op het land”, steekt Roy van wal. “Ik kwam veel in Hoek van Holland en dan zag je daar in de winter de indrukwekkend grote boten liggen. Het trok me wel heel erg aan om in deze wereld te kunnen werken. Eigenlijk heeft een nare ervaring op persoonlijk gebied mij het inzicht gegeven dat je toch echt zoveel mogelijk je droom moet volgen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd, gelukkig met een positief resultaat. Wanneer je in dienst komt begin je op een ‘klein kraantje’. Aan boord is dat een 300-tonner, dus dat is toch een flinke kraan. Het werken op zee is wel een heel andere tak van sport dan op het land. Het is heel dynamisch, je bent altijd in beweging. Je moet leren omgaan met de weersomstandigheden. We werken vaak vanaf een andere boot of platform en dan heb je te maken met twee bewegende objecten tegenover elkaar. Het is een uitdaging om de ballast netjes en op een verantwoorde manier over te bren gen. Je moet je voorstellen dat we vaak grote instal laties plaatsen. Dit komt dan in heel omvangrijke, zware pakketten aan. Dat zijn bijvoorbeeld jackets, het onderstel van offshore olie- en gasplatforms of topsites, de bovenste helft van de constructie boven de zeespiegel. En verder zijn er natuurlijk ook Roy Stokhof de wat kleinere liftjes voor gereedschap of steiger materiaal. Het grootste aandachtspunt daarbij is het controleren van de last. Door de bewegingen moet je er rekening mee houden dat je last nooit stil hangt”.
Simulatiecentrum
“Daar moet je door heel veel oefening goed mee om leren gaan. Bij het verplaatsen van heel grote onderdelen kan een fout tot veel (financiële) schade leiden. Gelukkig hebben wij in Leiden een hightech simulatiecentrum om onze precisieklussen goed te kunnen oefenen. Al onze schepen zitten in de simulatoren, de brug met ballasten, de kraanlopen en de kranen zelf, met alles kunnen we oefenen. Dat is niet alleen goed voor onszelf, maar zo kunnen we ook de opdrachtgever laten zien wat de mogelijkhe den zijn en waar we tegen onze limieten aanlopen. In oktober 2022 heeft Heerema Marine Contractors TotalEnergies’ grootste Tyra II-topside veilig geïn stalleerd op de laatst overgebleven kale jacket op het Tyra-veld. De hijs van de 17.000 ton zware pro cesmodule brak een wereldrecord als de zwaarste die ooit op zee is uitgevoerd. We hebben dit in complete simulatie eerst gedraaid. Dit is ook meteen voor de afdeling engineering een mogelijkheid om mee te kijken zodat ze kunnen zien of er nog zaken aangepast moeten worden bijvoor – beeld”.
Aan boord
“Je stapt echt een drijvend dorp in met 150 tot wel 300 mensen aan boord die allemaal een eigen taak hebben. We zijn gemiddeld 5 weken aan boord en 5 weken thuis en werken 12 uur op en 12 uur af. Ik vind dat heerlijk. We kunnen ons na werktijd ook goed vermaken aan boord, bijvoorbeeld met sport – faciliteiten. Het is natuurlijk geen cruiseboot, maar er wordt heel goed voor het personeel gezorgd. De werkzaamheden zijn heel afwisselend. Je moet je voorstellen dat we met een zware lift soms wel een aantal dagen bezig zijn om een en ander voor te bereiden. Het daadwerkelijk oppakken heb je dan wel meestal binnen 12 uur gedaan. Omdat we wereldwijd opereren heb je ook te maken met verschillende weersomstandigheden. Wanneer je in de Baltic Sea werkt, heb je te maken met temperaturen rond het vriespunt en in Australië kan het kwik oplopen tot boven de 40 graden.”
Heavy Lift Crane Operator
”Ik werk inmiddels al jaren als Heavy Lift Crane Operator. Daar gaat wel een behoorlijke en intensieve opleiding aan vooraf, de Assistant/Future Heavy Crane Lift Operator. Wanneer je daaraan begint loop je eerst minstens een jaar met een begeleider mee, je vervangt niemand en je lost ook niemand af. Je werkt dan op de kleine kraan. Dat is ook om feeling met de jongens te krijgen die om de kraan lopen. Er lopen veel nationaliteiten rond en zo kun je meteen wennen aan de voertaal op het schip, dat Engels is, en alle nautische terminologie. Wij zijn verplicht, naast het TCVT-certificaat, een speciaal offshore certificaat te halen, verdeeld in drie stages. Bij Stage I werk je onder begeleiding, bij Stage II heb je nog een aantal beperkingen en bij Stage III werk je volledig zelfstandig en mag je ook ‘mensen draaien’. Daarmee bedoel ik dat je mensen aan boord mag verplaatsen naar hun werkplek.” Roy sluit af met de opmerking dat hij zijn toekomst bij Heerema positief tegemoetziet: “Ik heb een vak met veel uitdagingen en een werkgever die je vertrouwen en kansen geeft.” Wil je meer informatie over het materieel, de klus sen of de vacatures bij Heerema: bezoek dan de website: www.heerema.com
Sleipnir
De Sleipnir is een halfafzinkbaar kraanschip. Het ontwerp bestaat uit twee parallelle pontons met elk vier kolommen met daarop het werkdek.
De Sleipnir heeft twee kranen van 10.000 ton en een totale capaciteit van 18.000 ton, waarmee dit het grootste kraanschip ter wereld is.
Het schip is uitgerust met een klasse III dynamisch positioneringssysteem met acht roerpropellers van 5,5 MW elk. Daarnaast beschikt het over een ankersysteem met twaalf ankerlieren.
Twaalf generatoren van 8 MW voorzien het schip van vermogen en draaien zowel op mgo als lng.
Op 4 oktober 2022 vestigde de Sleipnir een wereldrecord met een hijs van 17.000 ton op zee. Lengte: 220m; breedte 102m; diepgang 32m.
Thialf
De Thialf is een halfafzinkbaar kraanschip.
De Thialf heeft twee kranen met een totale hijscapaciteit van 14.200 ton.
Het is uitgerust met een klasse III dynamisch positio neringssysteem omop positie te blijven indiep water. Daarvoor heeft het zes 5500 kW intrekbare roerpropellers. Op relatief ondiepwater kan er ook geankerd worden door middel van 12 Flipper Delta ankers van 22,5 ton, met ieder 2500 meter staal kabel van 80 mm diameter.
Het kraanschip bestaat uit twee pontons met elk vier kolommen. De vaardiepgang is ongeveer 12 meter. Tijdens hijswerkzaamheden wordt er normaal gesproken naar 26,6 meter geballast. Op deze manier zitten de pontons ruim onder water, om het effect van deining en zeegang te verminderen.
Lengte 201,6m; breedte 88,4m; diepgang ca 13m.
Balder
De Balder is een diepwaterconstructieschip.
De Balder heeft twee kranen, stuurboord 3600 ton en bakboord 2700 ton.
Het is uitgerust met een klasse III dynamisch posi tioneringssysteem om op positie te kunnen blijven. Hetheeft zeven 3500 kW roerpropellers en twee voortstuwingsschroeven. Het bestaat uit twee pontons met elk drie kolommen. Tijdens hijswerkzaamheden wordt er normaal gesproken naar 25 meter geballast. Op deze manier zitten de pontons (met een diepgang van 12 meter) ruim onder water, om het effect van deining en zeegang te verminderen. Naast het gewone ballastsysteem beschikt het schip over een zeer snel ballastsysteem voor tijdens het hijsen.
Lengte 154m; breedte 86m; diepgang 12m.
Aegir
De Aegir is een monohull (enkelromps) kraanschip, dat een aantal jaar geleden is geüpgraded. Aan boord is een hoofdkraan die een gewicht van 5000 ton kan verplaatsen met een radius van 32,7 meter.
Er zijn ook nog twee hulpkranen die elk een lading kunnen verplaatsen tot 40 ton met een radius van 20 meter. Het schip is ontworpen om te werken tot een diepte van 3500 meter.
Lengte 211m; breedte 46m; diepgang 11m.
Dit artikel is ook gepubliceerd in het HZC Vakblad De Machinist 2-2023