Geschreven op: 7 april 2025
Laatst bijgewerkt: 10 april 2025
Twee jaar na Voorschoten is er nog te weinig gezamenlijke actie!
Het is niet dat er sindsdien niets is gedaan. Zowel bij ProRail, bij RailAlert als bij spooraannemers is men bezig geweest met maatregelen om het werk veiliger te maken. Er mist hier alleen één essentieel ding: veel acties zijn ad hoc, staan op zichzelf en worden vanuit de eigen positie en taken gedaan. Er wordt niet systematisch structureel door alle partijen samengewerkt in het treffen van maatregelen die gericht zijn op effectieve verbetering van de totale werksituatie. Daarom gaat het helaas nog steeds (bijna) mis en kan het gebeuren dat er toch weer twee krolkranen in een levend spoor terecht komen. Dit keer gelukkig zonder ongeluk als gevolg!
De OVV heeft hopelijk toch niet voor niets een jaar geleden na een uitgebreid onderzoek een rapport met concrete aanbevelingen opgeleverd?! EN ja, dat is een erg lijvig en ‘papieren’ rapport, maar er staan wel een paar rake, treffende aanbevelingen in. Het wordt hoog tijd dat we die gezamenlijk als verantwoordelijke partijen in de rail infra sector oppakken.
Om tot zo’n structurele samenwerking te komen, neemt HZC daarin graag het voortouw. Vergelijkbaar met ons initiatief in de weginfra, samen met Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland.
Wij zijn begonnen, wie volgt?!
Lees ook het artikel Twee jaar na dodelijke treinramp Voorschoten ligt herhaling op de loer: ‘Tientallen onveilige overwegen’ in Cobouw, waarin HZC Directeur Chris van Veldhuizen kort wordt geïnterviewd.
Dit artikel uit Cobouw krijg je cadeau van HZC. Via bovenstaande link kan je het lezen voor een periode van 72 uur. Binnen deze 72 uur kan je dit artikel onbeperkt lezen totdat de link niet meer geldig is. Wil je dit artikel na deze 72 uur nog lezen, maak dan een gratis account aan of kies voor een abonnement.