Geschreven op: 24 oktober 2025
Vrachtwagenheffing 2026: Wat betekent dit voor mensen in transport en bouw?
Vanaf 1 juli 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing ingevoerd. Dat betekent dat eigenaren van vrachtwagens per gereden kilometer gaan betalen. De maatregel maakt deel uit van het beleid om het goederenvervoer te verduurzamen én een gelijk speelveld te creëren tussen Nederlandse en buitenlandse vervoerders.
Voor veel werknemers en ondernemers in de bouw, grondverzet en logistiek roept dit vragen op. Wat betekent de nieuwe heffing voor jouw werk, de kosten en de toekomst van het transport in Nederland?
Wat betekent de vrachtwagenheffing in de praktijk?
De vrachtwagenheffing geldt voor voertuigen in de categorieën N2 en N3, oftewel vrachtwagens met een technisch maximaal gewicht van meer dan 3.500 kilo.
De heffing wordt betaald per gereden kilometer op:
- Alle snelwegen in Nederland, klik hier voor een plattegrond
- Een aantal provinciale en gemeentelijke wegen waar veel vrachtverkeer rijdt
De hoogte van de heffing hangt af van de milieuprestatie en het gewicht van de vrachtwagen:
- Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de kosten per kilometer
- De heffing geldt voor Nederlandse én buitenlandse vrachtwagens

Waarom wordt de vrachtwagenheffing ingevoerd?
Met de vrachtwagenheffing wil de Rijksoverheid het wegvervoer in Nederland eerlijker en duurzamer maken. Een deel van de opbrengst wordt opnieuw geïnvesteerd in de sector, onder meer in:
- Verduurzaming van het wagenpark (zoals elektrische en waterstofvrachtwagens)
- Laad- en tankinfrastructuur
- Innovatieprojecten die transport slimmer en groener maken
Daarnaast vervalt het Eurovignet, en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens verlaagd of zelfs afgeschaft, afhankelijk van het gewicht van het voertuig.
Kans of uitdaging?
Voor ondernemers is het belangrijk om tijdig te inventariseren welke voertuigen onder de heffing vallen en waar investeringen in verduurzaming mogelijk zijn. Voor jou als werknemer verandert mogelijk de manier waarop routes, ritten en werktijden worden gepland. De VVT, Vereniging Verticaal Transport, is van mening dat mobiele kranen uitgezonderd worden van deze heffing. Wij steunen deze mening.
De vrachtwagenheffing biedt ook kansen. Ze stimuleert innovatie, schonere voertuigen en toekomstbestendig werk in transport en bouw. Maar de invoering vraagt wel om goede samenwerking tussen overheid, werkgevers en werknemers. Wij bij Vakvereniging HZC blijven ons daarom ook inzetten voor een gezonde, eerlijke en duurzame sector.