Stel je bent toe aan een leuke nieuwe uitdaging binnen je eigen sector of misschien wel een compleet andere sector. Je gaat dus op zoek naar een nieuwe baan. Dan komt ook het moment dat je een nieuwe baan hebt gevonden. Hartstikke leuk natuurlijk, maar dan moet je ineens zaken gaan regelen. Je moet een nieuw contract ondertekenen, je neemt ontslag. Waar moet je beginnen?
Waar je mee begint is je nieuwe contract, zorg dat alle afspraken die jullie hebben gemaakt op papier komen te staan. En dat ook jij en je nieuwe werkgever het contract tekenen. Stel je komt er toch niet uit met je nieuwe werkgever, dan kun je niet altijd terug naar je huidige werkgever. Ze zeggen niet voor niets, verkoop je oude schoenen niet voordat je nieuwe hebt.
Je nieuwe contract
Het eerste waar je op moet letten is of er een cao is afgesproken in je contract. Is dat er niet, waar komt dat dan door? Is er bij de werkgever geen cao van toepassing? Of hebben ze het niet in het contract vermeld? Goed om dit uit te zoeken. Want als er geen cao is afgesproken in het contract, dan moet je heel veel vergoedingen, zoals bijvoorbeeld reisuren of overwerktoeslag, zelf afspreken.
Er zijn nog meer zaken waar je op moet letten bij het tekenen van een nieuw contract. Wat er allemaal belangrijk is, kun je hier terugvinden.
Ontslag nemen
Als je je nieuwe contract hebt getekend, dan is het tijd om je huidige contract op te zeggen. Vaak is het goed om eerst persoonlijk je vertrek aan te kondigen. Maar wat ook verstandig is, om je ontslagname te bevestigen met een mail of aangetekende brief. Maak daarvoor gebruik van onze voorbeeldbrief ontslag nemen. Houd wel rekening met de juiste opzegtermijn die in je contract of in je cao vermeld staat. Welke opzegtermijn voor jou geldt, kun je navragen bij de Servicedesk.
Je kunt alleen een kortere opzegtermijn aanhouden als je daarover afspraken maakt met je werkgever. Dit moet wel goed op papier komen te staan. We hebben een voorbeeldbrief voor je klaargezet. Twijfel je of je alles wel goed hebt geregeld met je werkgever? Je kunt de situatie voorleggen aan de Servicedesk.
Contact HZC
Wil je zeker weten dat je alles goed regelt als je ontslag neemt? Laat van tevoren je nieuwe contract checken, of controleren wat jouw opzegtermijn is. De Servicedesk helpt je graag. Stel ze gerust je vragen. Je kunt ze per mail bereiken via
se*********@hz*.nl
of 030-6006070.